Ratih, Ratih (2018) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE CARD SORT TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS III DI SDN MELANDANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE CARD SORT TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS KELAS III DI SDN MELANDANG.PDF Restricted to Registered users only Download (5MB) |
Abstract
The purpose of this study was to determine differences in learning outcomes of students who applied the card sort learning model with students who applied conventional learning models. The method used in this study is an experimental method with a quasiexperimental design. This research was conducted at the State Elementary School in Medan starting from February to March 2018. The sampling technique in this study used purposive sampling. In this study Class III A as an experimental class that uses a card sort learning model and class III B as a control class using conventional learning models. The research instrument was given in the form of 20 multiple choice questions. Data analysis techniques to test hypotheses in this study use t-test and two parties and one party (right). From the results of the calculation of the two-party test the t-test the average difference of two parties shows that t count> t table with α = 0.05, namely 5.95 ≥ 2.00 Then H0 is rejected and Ha, accepted means that there is a difference between student learning outcomes use the card sort model with students using conventional learning models. The results of the calculation of one-party test (right side) obtained by t count is greater than t table, namely 5.95 ≥ 1.67 then Ha is accepted and H0 is rejected. So that the learning outcomes of students using the card sort model is better than the learning outcomes of students who use conventional learning models in the subjects of Social Sciences (IPS).
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Tujuan penelitian ini untuk mengetahui perbedaan hasil belajar siswa yang menerapkan model pembelajaran card sort dengan siswa yang menerapkan model pembelajaran konvensional. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen dengan desain kuasi eksperimen. Penelitian ini dilakukan di Sekolah Dasar Negeri Meladang mulai dari Februari-Maret 2018. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan purposive sampling. Pada penelitian ini Kelas III A sebagai kelas eksperimen yang menggunakan model pembelajaran card sort dan kelas III B sebagai kelas kontrol yang menggunakan model pembelajaran konvensional. Instrument penelitian yang diberikan berupa 20 butir soal piliha ganda. Teknik analisis data untuk menguji hipotesis dala penelitian ini menggunakan uji-t dan dua pihak dan satu pihak (kanan). Dari hasil perhitungan uji dua pihak uji-t perbedaan rata-rata dua pihak menunjukan bahwa thitung > ttabel dengan = 0,05, yaitu 5,95 2,00 Maka H0 ditolak dan Ha, diterima artinya terdapat perbedaan antara hasil belajar siswa yang memnggunakan model card sort dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional. Hasil perhitungan uji satu pihak (pihak kanan) diperoleh thitung lebih besar dari ttabel yaitu 5,95 1,67 maka Ha diterima dan H0 ditolak. Sehingga hasil belajar siswa dengan menggunakan model card sort lebih baik dari pada hasil belajar siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LA History of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 04 Nov 2021 04:30 | |||||||||
Last Modified: | 04 Nov 2021 04:30 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4373 |
Actions (login required)
View Item |