Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIME TOKEN TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR

Rachmawati, Shinta (2018) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIME TOKEN TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIME TOKEN TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN IPS DI SEKOLAH DASAR.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

This study aims to find out how the results of applying Time Token cooperative learning model on the ability to understand the concept of students of class IV A as experimental class I and class IV B as experimental class II using direct learning model on SDN Panancanagan 3 academic year 2017/2018 at subjects of Social Sciences especially in the subject matter of Natural Resources and Utilization for Economic Activities. The type of research used is quasi experiment with design research nonequivalent control group design. Based on the result of the research, it shows that there is a difference of concept comprehension ability between learners using Time Token cooperative learning model with learners using direct learning model, can be seen from the two-t test that is 5.18> 1.63, then HO is rejected Ha accepted. The concept comprehension ability between learners using Time Token cooperative learning model is better than learners using direct learning model, it can be seen from the one-party test that is 5.18> 1.61, then HO rejected Ha accepted. Thus it can be concluded that there is a difference in the ability of conceptual understanding between learners using cooperative learning model Time Token with learners using direct learning learning model.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSuparno, SuparnoUNSPECIFIED
Thesis advisorNurhasanah, AnaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana hasil dari penerapan model pembelajaran kooperatif Time Token terhadap kemampuan pemahaman konsep peserta didik kelas IV A sebagai kelas eksperimen I dan kelas IV B sebagai kelas eksperimen II yang menggunakan model pembelajaran langsung pada SDN Panancanagan 3 tahun pelajaran 2017/2018 pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial khususnya dalam materi pokok Sumber Daya Alam Serta Pemanfaatan untuk Kegiatan Ekonomi. Metode penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan desain penelitian nonequivalent control grup design. Berdasarkan hasil penelitian, menunjukkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan pemahaman konsep antara peserta didik yang menggunakan model pembelajaran kooperatif Time Token dengan peserta didik yang menggunakan model pembelajaran langsung, dapat dilihat dari uji-t dua pihak yaitu 5,18 > 1,63, maka HO ditolak Ha diterima. Kemampuan pemahaman konsep antara peserta didik yang menggunakan model pembelajaran kooperatif Time Token lebih baik daripada peserta didik yang menggunakan model pembelajaran langsung, dapat dilihat dari uji-t satu pihak yaitu 5,18 > 1,61, maka HO ditolak Ha diterima. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan pemahaman konsep antara peserta didik yang menggunakan model pembelajaran kooperatif Time Token dengan peserta didik yang menggunakan model pembelajaran pembelajaran langsung.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 04 Nov 2021 04:23
Last Modified: 04 Nov 2021 04:23
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4372

Actions (login required)

View Item View Item