Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA KONSEP KEANEKARAGAMAN HAYATI SISWA KELAS X DI SMAN 1 CIKANDE

SILVIANI, DINA (2018) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA KONSEP KEANEKARAGAMAN HAYATI SISWA KELAS X DI SMAN 1 CIKANDE. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INKUIRI TERBIMBING TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA KONSEP KEANEKARAGAMAN HAYATI SISWA KELAS X DI SMAN 1 CIKANDE.PDF
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

This research aimed to observe the influence of guided inquiry learning model for student learning outcomes for X grade on biodiversity concept. The method used quasy experiment with nonequivalent control group pretest-posttest design. This research was held in SMA Negeri 1 Cikande class X. The sampling technique used in this research was purposive sampling with class X IPA 5 as experiment class and class X IPA 4 as control class. Students. Based on the results of data analysis there are differences between cognitive, affective, and psychomotor aspects in the experimental class using guided inquiry model with succesive significance 0,000, 0,001, and 0,002. Therefore it can be concluded that there was influence of guided inquiry learning model towards students’ ability of class X students of SMA Negeri 1 Cikande on biodiversity concept.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAmelia, EviUNSPECIFIED
Thesis advisorRatnasari, DwiUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar siswa kelas X pada konsep keanekaragaman hayati. Metode yang digunakan adalah kuasi eksperimen dengan desain penelitian nonequivalent control group pretest-posttest. Penelitian ini dilaksanakan di SMA Negeri 1 Cikande Kelas X. Teknik pengambilan sampel yang digunakan dalam penelitian ini adalah purposive sampling dengan kelas X IPA 5 sebagai kelas eksperimen dan kelas X IPA 4 sebagai kelas kontrol. Berdasarkan hasil analisis data terdapat perbedaan nilai kognitif, afektif, dan psikomotor pada kelas eksperimen yang menggunakan model pembelajaran inkuiri terbimbing dengan signifikansi secara berturut-turut 0,000, 0,001, dan 0,002. Sehingga dapat disimpulkan terdapat pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar siswa kelas X SMA Negeri 1 Cikande pada konsep keanekaragaman hayati.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 04 Nov 2021 04:14
Last Modified: 04 Nov 2021 04:14
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4370

Actions (login required)

View Item View Item