NURSABILLA, ELLISA (2024) INOVASI PELAYANAN PELAPORAN SAMPAH PADA APLIKASI JEMPUT RAGAM SAMPAH (JERAPAH) DI DINAS LINGKUNGAN HIDUP KOTA CILEGON. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Ellisa Nursabilla_6661200086_FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (14MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ellisa Nursabilla_6661200086_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (83kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ellisa Nursabilla_6661200086_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ellisa Nursabilla_6661200086_02.pdf Restricted to Registered users only Download (361kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ellisa Nursabilla_6661200086_03.pdf Restricted to Registered users only Download (226kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ellisa Nursabilla_6661200086_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ellisa Nursabilla_6661200086_05.pdf Restricted to Registered users only Download (49kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ellisa Nursabilla_6661200086_REF.pdf Restricted to Registered users only Download (177kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Ellisa Nursabilla_6661200086_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (11MB) |
Abstract
This research focuses on service innovation carried out by the Cilegon City Environmental Service in terms of digital-based waste reporting. In its implementation, this innovation still has problems in achieving its goals, namely there has been no massive effort to disseminate information about the existence of the Pick Up Variety of Waste innovation service at all levels of Cilegon City society, there is still miscommunication in the public's understanding regarding the types of illegal waste that can be reported to the innovation service. Jerapah and the limitations of the application are characterized by frequent maintenance and only certain types of smartphones can download it. This research refers to Rogers' theory of innovation attributes (Prabowo et al., 2022). The method used is qualitative, with data collection techniques through interviews, observation and documentation. Data analysis techniques use Miles & Huberman. The results of the research show that the waste reporting service innovation in the Jerapah application has been said to be running quite optimally, however there are two dimensions that have not been achieved in the implementation of the Jerapah service system, namely the complexity dimension due to the fact that there is still miscommunication in the public's understanding regarding reported illegal waste disposal, and obstacles. in the form of maintenance quality on systems that still require improvement. The triability dimension is characterized by efforts to disseminate information related to the implementation of the Jerapah innovation service which has not yet reached all levels of Cilegon City society. Based on the existing findings, researchers recommend disseminating more comprehensive information, conducting service user satisfaction surveys and increasing community participation in the Jemput Ragam Sampah services.
Item Type: | Thesis (S1) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
||||||
Additional Information: | Penelitian ini berfokus pada inovasi pelayanan yang dilakukan oleh Dinas Lingkungan Hidup Kota Cilegon dalam hal pelaporan sampah berbasis digital. Dalam pelaksanaannya, inovasi ini masih terdapat permasalahan dalam mencapai tujuan, yakni belum adanya upaya masif penyebarluasan informasi tentang eksistensi layanan inovasi Jemput Ragam Sampah di seluruh lapisan masyarakat Kota Cilegon, masih ditemukannya pemahaman masyarakat yang miskomunikasi terkait jenis buangan sampah liar yang dapat dilaporkan pada layanan inovasi Jerapah dan keterbatasan pada aplikasi yang ditandai dengan sering terjadinya maintenance dan hanya tipe smartphone tertentu yang dapat mengunduhnya. Penelitian ini mengacu pada teori atribut inovasi oleh Rogers (Prabowo et al., 2022). Metode yang digunakan adalah kualitatif, dengan teknik pengumpulan data melalui wawancara, observasi, dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan Miles & Huberman. Hasil penelitian menunjukkan bahwa inovasi pelayanan pelaporan sampah pada aplikasi Jerapah sudah dikatakan berjalan cukup optimal, namun ada dua dimensi yang belum tercapai dalam penerapan sistem layanan Jerapah, yaitu pada dimensi complexity dikarenakan masih ditemukannya pemahaman masyarakat yang miskomunikasi terkait buangan sampah liar yang dilaporkan, dan kendala berupa kualitas maintenance pada sistem yang masih memerlukan peningkatan. Pada dimensi triability ditandai dengan upaya penyebarluasan informasi terkait penerapan layanan inovasi Jerapah yang belum menjangkau seluruh lapisan masyarakat Kota Cilegon. Berdasarkan temuan yang ada maka peneliti merekomendasikan untuk dilakukannya penyebarluasan informasi yang lebih menyeluruh, mengadakan survei kepuasan pengguna layanan dan peningkatan partisipasi masyarakat dalam layanan Jemput Ragam Sampah. | ||||||
Uncontrolled Keywords: | Innovation, Jemput Ragam Sampah, Public Service, Waste Reported. Inovasi, Jemput Ragam Sampah, Pelayanan Publik, Pelaporan Sampah. | ||||||
Subjects: | H Social Sciences > Public Administration H Social Sciences > H Social Sciences (General) |
||||||
Divisions: | 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 63201-Program Studi Administrasi Publik |
||||||
Depositing User: | Ms. ELLISA NURSABILLA | ||||||
Date Deposited: | 08 Nov 2024 14:10 | ||||||
Last Modified: | 08 Nov 2024 14:10 | ||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/43699 |
Actions (login required)
View Item |