Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN EXAMPLE NON EXAMPLE TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP PADA MATA PELAJARAN IPS DI SDN PANDEGLANG 6

Rifianti Utami, Defi (2018) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN EXAMPLE NON EXAMPLE TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP PADA MATA PELAJARAN IPS DI SDN PANDEGLANG 6. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN EXAMPLE NON EXAMPLE TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP PADA MATA PELAJARAN IPS DI SDN PANDEGLANG 6.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)

Abstract

This study aims to determine the ability to understand the concept of students using the model Example non example against students using direct learning model. The type of research used is quasi experimental in the form of non equivalent control group design. Sampling was done using Purposive Sampling technique. The selected sample is class IIIA as experimental 1 class and class IIIB as experimental 2 class which get treatment by using direct learning model. Based on pretest data processing obtained by average value of student of experiment class equal to 46,42 while control class equal to 47 From result of difference test mean of class value at significant level = 0.05 obtained tcount 0,01 and ttabel 1,995.Maka can be concluded that ability comprehension the concept of students on IPS subjects before being given treatment is no difference. After the lesson, both classes are given postest. Based on the data processing and posttest obtained the average ability of students' concept comprehension on the subjects of IPS students experimental 1 class of 74.85 while the experimental 2 class of 64.85 From the results of the difference test average. Based on the results of the study can be concluded that the ability to understand students' concepts on the subjects of IPS students using the model Example non example there is a significant difference and better than the students who use direct learning model.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSuparno, SuparnoUNSPECIFIED
Thesis advisorDamanhuri, DamanhuriUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan pemahaman konsep siswa yang menggunakan model Example non example terhadap siswa yang menggunakan model pembelajaran langsung. Jenis penelitian yang digunakan adalah kuasi eksperimen yang berbentuk non equivalent control group design. Pengambilan sampel dilakukan dengan menggunakan teknik Purposive Sampling. Sampel yang terpilih adalah kelas IIIA sebagai kelas ekperimen 1 dan kelas IIIB sebagai kelas eksperimen 2 yang mendapatkan perlakuan dengan menggunakan model pembelajaran langsung. Berdasarkan pengolahan data pretest diperoleh nilai rata-rata siswa kelas ekperimen 1 sebesar 46,42 sedangkan kelas eksperimen 2 sebesar 47 Dari hasil uji beda rata-rata nilai kelas pada taraf signifikan= 0.05 diperoleh thitung 0,01 dan ttabel 1,995.Maka dapat disimpulkan bahwa kemampuan pemahaman konsep siswa pada mata pelajaran IPS sebelum diberikan perlakuan adalah tidak terdapat perbedaan. Setelah pembelajaran, kedua kelas diberikan postest. Berdasarkan pengolahan data dan postest diperoleh rata-rata hasil kemampuan pemahaman konsep siswa pada mata pelajaran IPS siswa kelas eksperimen 1 sebesar 74,85 sedangkan kelas eksperimen 2 sebesar 64,85 Dari hasil uji beda rata-rata. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa kemampuan pemahaman konsep siswa pada mata pelajaran IPS siswa yang menggunakan model Example non example terdapat perbedaan yang signifikan dan lebih baik dari pada siswa yang menggunakan model pembelajaran langsung.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 04 Nov 2021 03:52
Last Modified: 04 Nov 2021 03:52
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4368

Actions (login required)

View Item View Item