Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERBEDAAN PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK (Penelitian Kuasi Eksperimen Pada Siswa Kelas III SDN Serdang I Kabupaten Serang)

SESAREA, SESAREA (2015) PERBEDAAN PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK (Penelitian Kuasi Eksperimen Pada Siswa Kelas III SDN Serdang I Kabupaten Serang). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PERBEDAAN PENINGKATAN HASIL BELAJAR IPS DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TALKING STICK.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (23MB)

Abstract

The research aims to determine differences and the increase of cognitive learning outcome social science of students who use learning model talking stick against students who use learning model conventional. The type of research is used quasi experiment in the form nonequivalent control group design. Population of this research are all students of SDN Serdang 1 Serang District school year 2014/2015, with the sample number of class III in class experiments using learning model Talking Stick is 31 students and grade control using learning model conventional learning numbered 41 students.Data collection techniques used in this research is in the form of tests and observation. The instrument which used to measure the student learning result was pretest and posttest multiple choice. Based on calculations, known the average value pretest of students in the experiment class and control was 47 and 43, the average value posttest in the experiment class and control was 78 and 66, while the average value of gain test in the experiment class and control was 0,62 and 0,42. From the analysis of data using Mann Whitney test, obtained the result of cognitive learning social science students is; ≥ that is 3,754 ≥ 1,64, then rejected and accepted, whereas for improvement of learning outcomes student is obtained; ≥ is 4,765 ≥ 1,64, then rejected and accepted. Then it can be concluded that: 1. The cognitive learning outcome social science of students who use learning model talking stick better than students who use learning model conventional, 2. The improvement cognitive learning outcome social science of students who use learning model talking stick better than students who use learning model conventional. Keyword: learning model talking stick, learning outcome, improvement of learning outcome, social science.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorJAMALUDIN, UJANG197708012005011002
Thesis advisorNURHASANAH, ANA197410182006042009
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan dan peningkatan hasil belajar kognitif IPS siswa yang menggunakan model pembelajaran talking stick terhadap siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional. Jenis penelitian yang digunakan adalah eksperimen kuasi yang berbentuk nonequivalent control group design. Populasi dari penelitian ini adalah seluruh siswa SDN Serdang 1 Kabupaten Serang tahun ajaran 2014/2015, dengan jumlah sampel kelas III pada kelas eksperimen yang menggunakan model pembelajaran talking stick adalah 31 siswa dan kelas kontrol yang menggunakan model pembelajaran konvensional berjumlah 41 siswa. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini berupa tes dan observasi. Instrumen yang digunakan untuk mengukur hasil belajar siswa adalah pretes dan postes berbentuk pilihan ganda. Berdasarkan hasil perhitungan, diketahui nilai rata-rata pretes siswa pada kelas eksperimen dan kontrol yaitu 47 dan 43, nilai rata postes kelas eksperimen dan kontrol yaitu 78 dan 66, sedangkan nilai rata-rata gain tes kelas eksperimen dan kontrol adalah 0,62 dan 0,42. Dari analisis data menggunakan uji Mann Whitney, diperoleh hasil belajar kognitif IPS siswa yaitu; ≥ yaitu 3,754 ≥ 1,64, maka ditolak dan diterima, sedangkan untuk peningkatan hasil belajar siswa diperoleh; ≥ yaitu 4,765 ≥ 1,64, maka ditolak dan diterima. Sehingga dapat disimpulkan bahwa : 1. Hasil belajar kognitif IPS siswa yang menggunakan model pembelajaran talking stick lebih baik dibandingkan dengan siswa yang menggunakan model konvensional, 2. Peningkatan hasil belajar kognitif IPS siswa yang menggunakan model pembelajaran talking stick lebih baik dibandingkan dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran konvensional. Kata kunci : model pembelajaran talking stick, hasil belajar, peningkatan hasil belajar, ilmu pengetahuan sosial.
Uncontrolled Keywords: learning model talking stick, learning outcome, improvement of learning outcome, social science. model pembelajaran talking stick, hasil belajar, peningkatan hasil belajar, ilmu pengetahuan sosial.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 04 Nov 2021 04:34
Last Modified: 04 Nov 2021 04:34
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4365

Actions (login required)

View Item View Item