Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA MATERI MOMENTUM DAN IMPULS

KURNIASIH, ASIH (2018) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA MATERI MOMENTUM DAN IMPULS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA PADA MATERI MOMENTUM DAN IMPULS.PDF
Restricted to Registered users only

Download (17MB)

Abstract

The learning model is a complete learning model because students not only memorize formulas, theories, but can solve problems found in life through the manufacture of products. Based on interviews with researchers at one school, it was shown that the school had never applied a project-based learning model but only carried out conventional learning processes and cognitive learning outcomes of students under the KKM. The study used two classes, namely the experimental class applying the project-based learning model and the control class using conventional learning. Quasi experimental research method. This study was conducted to determine the increase in cognitive learning outcomes of students in the experimental class. The study sample was 35 experimental class students and 35 control class students. Based on the data obtained, it shows that the average Ngain value of the experimental class is 0.74 which is categorized as high and the class control class, the average N-gain value of 0.49 is categorized as medium. Thus it can be concluded that the increase in students' cognitive learning outcomes in momentum material and impulse is higher in the experimental class than in the control class. In addition, the results of the questionnaire show that by applying the project-based learning model students experience an increase in cognitive

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSuherman, AndriUNSPECIFIED
Thesis advisorRahmi Darman, DinaUNSPECIFIED
Additional Information: Model pembelajaran merupakan model pembelajaran yang lengkap karena siswa tidak hanya hafal rumus, teori, namun dapat memecahkan masalah yang ditemukan dalam kehidupan melalui pembuatan produk. Berdasarkan wawancara peneliti di salah satu sekolah menunjukkan bahwa sekolah tersebut belum pernah mengaplikasikan model pembelajaran berbasis proyek melainkan hanya melakukan proses pembelajaran konvensional dan hasil belajar kognitif siswa di bawah KKM. Penelitian menggunakan dua kelas yaitu kelas eksperimen menerapkan model pembelajaran berbasis proyek dan kelas kontrol menggunakan pembelajaran konvensional. Metode penelitiaan quasi eksperimental. Penelitian ini dilakukan untuk mengetahui peningkatan hasil belajar kognitif siswa di kelas eksperimen. Sampel penelitian sebanyak 35 siswa kelas eksperimen dan 35 siswa kelas kontrol. Berdasarkan data yang diperoleh menunjukkan bahwa rata-rata nilai N-gain kelas eksperimen didapatkan 0,74 dikategorikan tinggi dan kelas kontrol kelas rata-rata nilai N-gain sebesar 0,49 dikategorikan sedang. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa peningkatan hasil belajar kognitif siswa pada materi momentum dan impuls lebih tinggi dikelas eksperimen dibandingkan kelas kontrol. Selain itu hasil angket menujukkan bahwa dengan menerapkan model pembelajaran berbasis proyek siswa mengalami peningkatan hasil belajar kognitif yang ditunjukkan dari indikator hasil belajar kogitif meningkat dengan persentase 82 % dengan kategori sangat kuat.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 04 Nov 2021 03:34
Last Modified: 04 Nov 2021 03:34
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4364

Actions (login required)

View Item View Item