Mia, Mia (2018) PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE PICTURE AND PICTURE TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DI KELAS V SEKOLAH DASAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
PENERAPAN MODEL KOOPERATIF TIPE PICTURE AND PICTURE TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA MATA PELAJARAN IPS DI KELAS V SEKOLAH DASAR.pdf Download (4MB) |
Abstract
The purpose of this study is to determine the differences in cognitive abilities of students in social studies subjects who use Picture and Picture learning models with students who use Conventional learning models. The method used in this study was a quasi-experimental design with a group pre-test post-test design. This research was conducted at SD Negeri Pancur. The sampling technique in this study uses saturated sampling. In this study, class V A as the experimental class used the Picture and Picture learning model and class V B as the control class using Conventional learning models. The research instrument provided was in the form of 7 questions describing cognitive abilities. Data analysis techniques to test the hypothesis in this study using the t test. From the results of calculation of hypothesis 1 (two-party t-test) the value t_ (count)> 〖t〗 _ (table) or 5.298> 2.002 then Ha is accepted, meaning that it can be concluded that there are differences in cognitive abilities of students using Picture and Picture learning models with students using conventional learning models. From the results of the right test 2 hypothesis testing obtained the value t_count ≥ t_table that is 5.29> 2.00 This result is in accordance with the testing criteria, meaning the null hypothesis (Ho) is rejected and the alternative hypothesis (Ha) is accepted, the meaning can be concluded that students those who were given learning using the Picture and Picture model were better than students who were given learning using Conventional models.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan kemampuan kognitif siswa dalam mata pelajaran IPS yang menggunakan model pembelajaran Picture and Picture dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran Konvensional. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi eksperimen dengan desain penelitian grup pre-test post-tes design. Penelitian ini dilakukan di SD Negeri Pancur. Teknik pengambilan sample dalam penelitian ini menggunakan sampling jenuh. Pada penelitian ini, kelas V A sebagai kelas eksperimen menggunakan model pembelajaran Picture and Picture dan kelas V B sebagai kelas kontrol menggunakan model pembelajaran Konvensional. Instrumen penelitian yang diberikan berupa 7 soal uraian kemampuan kognitif. Teknik analisis data untuk menguji hipotesis dalam penelitian ini menggunakan uji t. Dari hasil perhitungan hipotesis 1 (Uji-t dua pihak) diperoleh nilai atau 5,298 > 2,002 maka diterima, artinya dapat disimpulkan bahwa terdapat perbedaan kemampuan kognitif siswa yang menggunakan model pembelajaran Picture and Picture dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran Konvensional. Dari hasil perhitungan uji hipotesis 2 uji pihak kanan diperoleh nilai ≥ yaitu 5,29 > 2,00 Hasil ini sesuai dengan kriteria pengujian, artinya hipotesis nol (Ho) ditolak dan hipotesis alternatif (Ha) yang diterima, artinya dapat disimpulkan bahwa siswa yang diberikan pembelajaran menggunakan model Picture and Picture lebih baik dibandingkan dengan siswa yang diberikan pembelajaran menggunakan model Konvensional | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LA History of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 03 Nov 2021 07:13 | |||||||||
Last Modified: | 03 Nov 2021 07:13 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4334 |
Actions (login required)
View Item |