Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) PENDIDIKAN KONSERVASI DENGAN TOPIK BAHASAN FLORA TAMAN NASIONAL UJUNG KULON (TNUK) PADA MATA PELAJARAN IPAS KELAS IV SD

DARMA AISAHINI, FINA (2024) PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK (LKPD) PENDIDIKAN KONSERVASI DENGAN TOPIK BAHASAN FLORA TAMAN NASIONAL UJUNG KULON (TNUK) PADA MATA PELAJARAN IPAS KELAS IV SD. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
FINA DARMA AISAHINI_2227200049_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text (SKRIPSI)
FINA DARMA AISAHINI_2227200049_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (448kB)
[img] Text (SKRIPSI)
FINA DARMA AISAHINI_2227200049_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
FINA DARMA AISAHINI_2227200049_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (219kB)
[img] Text (SKRIPSI)
FINA DARMA AISAHINI_2227200049_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (236kB)
[img] Text (SKRIPSI)
FINA DARMA AISAHINI_2227200049_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
FINA DARMA AISAHINI_2227200049_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (111kB)
[img] Text (SKRIPSI)
FINA DARMA AISAHINI_2227200049_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (179kB)
[img] Text (SKRIPSI)
FINA DARMA AISAHINI_2227200049_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)

Abstract

Learning tools such as Learner Worksheets (LKPD) are very important for learning and will be better if developed by adjusting the characteristics and needs of students. This research and development aims to find out the development process, feasibility, learner responses and effectiveness of Conservation Education LKPD. This research uses the research and development (R&D) method by Borg & Gall. Data collection techniques in this study used interviews for needs analysis, feasibility validation questionnaires for a team of material, language and design experts, as well as a learner response questionnaire. Data analysis was conducted using descriptive analysis based on Likert and Guttman scales. Pradana and Mawardi criteria for expert questionnaires and learner response questionnaires, then used for interpretation. The subjects in this study were 23 fourth grade students of SD Negeri Kota Baru in the 2023/2024 school year. The result of this research is the product development of LKPD Conservation Education with the topic of flora of Ujung Kulon National Park for grade IV SD. Based on the results of product validation from material, media and language experts obtained an interpretation of “Very Feasible”. Then the overall interpretation of the expert team validation gets “Very Feasible”. Then the response of students obtained the interpretation of “Very Good” and the effectiveness of the Conservation Education LKPD obtained the interpretation of “Effective”. Thus, the Conservation Education LKPD with the topic of flora of Ujung Kulon National Park (TNUK) in the IPAS subject of grade IV SD is very feasible, very good, and effective to be used in the learning process for students in grade IV SD.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorANDRIANA, ENCEP198811262014041001
Thesis advisorHENDRACIPTA, NANA197901092005011002
Additional Information: Perangkat pembelajaran seperti Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) sangat penting untuk pembelajaran dan akan menjadi lebih baik jika dikembangkan dengan menyesuaikan karakteristik dan kebutuhan peserta didik. Penelitian dan pengembangan ini bertujuan untuk mengetahui proses pengembangan, kelayakan, respon peserta didik dan keefektivan LKPD Pendidikan Konservasi. Penelitian ini menggunakan metode penelitian dan pengembanga (R&D) oleh Borg & Gall. Teknik pengumupulan data dalam penelitian ini menggunakan wawancara untuk analisis kebutuhan, angket validasi kelayakan untuk tim ahli materi, bahasa dan desain, serta angket respon peserta didik. Analisis data dilakukan menggunakan analisis deskriptif berdasarkan skala Likert dan Guttman. Kriteria Pradana dan Mawardi untuk angket ahli dan angket respon peserta didik, kemudian digunakan untuk interpretasi. Subjek pada penelitian ini adalah 23 peserta didik kela IV SD Negeri Kota Baru tahun ajaran 2023/2024. Hasil dari penelitian ini adalah produk pengembangan LKPD Pendidikan Konservasi dengan topik bahasan flora Taman Nasional Ujung Kulon untuk kelas IV SD. Berdasarkan hasil validasi produk dari ahli materi, media dan bahasa memperoleh interpretasi “Sangat Layak”. Maka keseluruhan interpretasi dari validasi tim ahli mendapatkan “Sangat Layak”. Lalu respon peserta didik memperoleh interpretasi “Sangat Baik” dan keefektivan LKPD Pendidikan Konservasi memperoleh interpretasi “Efektif”. Dengan demikian, LKPD Pendidikan Konservasi dengan topik bahasan flora Taman Nasional Ujung Kulon (TNUK) pada mata pelajaran IPAS kelas IV SD Sangat Layak, Sangat Baik, dan Efektif untuk digunakan dalam proses pembelajaran pada peserta didik di kelas IV SD.
Uncontrolled Keywords: LKPD, Conservation Education, Flora, IPAS LKPD, Pendidikan Konservasi, Flora, IPAS
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
L Education > LT Textbooks
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Mrs Fina Darma Aisahini
Date Deposited: 10 Oct 2024 13:42
Last Modified: 10 Oct 2024 13:42
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/42877

Actions (login required)

View Item View Item