Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

REBRANDING DALAM PEMBAHARUAN CITRA PERUSAHAAN (STUDI PADA RADIO REPUBLIK INDONESIA)

Tri Nurcahyo, Wibowo (2024) REBRANDING DALAM PEMBAHARUAN CITRA PERUSAHAAN (STUDI PADA RADIO REPUBLIK INDONESIA). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
Wibowo Tri Nurcahyo_6662200065_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Wibowo Tri Nurcahyo_6662200065_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (29kB)
[img] Text
Wibowo Tri Nurcahyo_6662200065_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Wibowo Tri Nurcahyo_6662200065_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (403kB)
[img] Text
Wibowo Tri Nurcahyo_6662200065_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (211kB)
[img] Text
Wibowo Tri Nurcahyo_6662200065_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (631kB)
[img] Text
Wibowo Tri Nurcahyo_6662200065_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (43kB)
[img] Text
Wibowo Tri Nurcahyo_6662200065_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (179kB)
[img] Text
Wibowo Tri Nurcahyo_6662200065_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (872kB)

Abstract

The increasingly developing era of technology and communication as well as media consumption styles that have changed towards the multiplatform era require all companies to adapt and adjust the needs of society to the services provided. The purpose of this research is to determine the role of RRI rebranding in representing the company's vision and mission, to determine the role of RRI rebranding in building a new company culture and to understand the role of rebranding in renewing the company's image. This research uses the Muzellec rebranding concept and Brand Strategy Theory. This research method is a case study with a qualitative approach. Data collection techniques include observation, interviews and documentation studies. The results of this research show that the role of rebranding is in representing the company's vision and mission internally. This rebranding will change the perspective, way of thinking and way of working in achieving goals. Apart from internally, RRI strengthens their vision and mission, namely to become a trusted and global Public Broadcasting Institution. To show RRI as a trusted institution, with the rebranding carried out, RRI is trying to adjust its programs and adjust the presentation of its content in the hope that more people will access and listen to RRI. Then, the role of rebranding in building a new company culture is that rebranding changes the mindset to follow the multiplatform era, so the way of thinking must also be multiplatform. Apart from that, the rebranding encourages RRI to develop capacity and competence in terms of service. After that, the role of rebranding in renewing the company's image is to become a forum for introducing innovation, creativity, and RRI adapting to change and convincing listeners that RRI is not a government mouthpiece, but RRI is a Public Broadcasting Institution which has actually become a tool to unify the nation in conveying information and serving consumer needs at all level public.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorArdiansyah, Atih198706122020121010
Thesis advisorIssa Fathony, Ivan198701212022031003
Additional Information: Semakin berkembangnya era teknologi dan komunikasi serta gaya konsumsi media yang sudah berubah menuju era multiplatform mengharuskan semua perusahaan untuk beradaptasi dan menyesuaikan kebutuhan masyarakat dengan layanan yang diberikan. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peran rebranding RRI dalam mewakili visi misi perusahaan, untuk mengetahui peran rebranding RRI dalam membangun budaya perusahaan yang baru dan untuk emnegtahui peran rebranding dalam memperbaharui citra perusahaan. Penelitian ini menggunakan konsep rebranding Muzellec dan Teori Brand Strategy. Metode penelitian ini adalah studi kasus dengan pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data diantaranya melalui observasi, wawancara, dan studi dokumentasi. Hasil penelitian ini adalah diketahui peran rebranding dalam mewakili visi misi perusahaan secara internal rebranding tersebut akan mengubah cara pandang, cara pikir, dan cara kerja dalam mencapai tujuan. Selain secara internal, RRI menguatkan visi misi mereka, yaitu menjadi Lembaga Penyiaran Publik yang terpercaya dan mendunia. Untuk menunjukkan RRI sebagai lembaga yang terpercaya, dengan rebranding yang dilakukan RRI berusaha menyesuaikan program dan menyesuaikan penyajian kontennya dengan harapan semakin banyak yang mengakses dan mendengarkan RRI. Lalu, peran rebranding dalam membangun budaya perusahaan yang baru adalah rebranding tersebut mengubah mindset mengikuti zaman yang sudah multiplatform maka cara pikirnya juga harus multiplatform. Selain itu, rebranding tersebut mendorong RRI untuk mengembangkan kapasitas dan kompetensi dalam hal melayani. Setelah itu, peran rebranding dalam memperbaharui citra perusahaan adalah menjadi wadah untuk mengenalkan inovasi, kreativitas, serta RRI yang beradaptasi dengan perubahan serta meyakinkan pendengar bahwa RRI bukan corong pemerintah, tetapi RRI adalah Lembaga Penyiaran Publik yang justru menjadi alat pemersatu bangsa dalam menyampaikan informasi dan melayani kebutuhan konsumen pada semua lapisan masyarakat.
Uncontrolled Keywords: Radio Republik Indonesia, Rebranding, Company Image Radio Republik Indonesia, Rebranding, Citra Perusahaan
Subjects: Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Depositing User: Wibowo Tri Nurcahyo
Date Deposited: 09 Oct 2024 13:34
Last Modified: 09 Oct 2024 13:34
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/42857

Actions (login required)

View Item View Item