Agustin Wahyu Riani, Maya (2018) PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN KONKRET UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA Penelitian Tindakan Kelas Pada Siswa Kelas V SDN Mekarsari II Rajeg Kabupaten Tangerang. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text
PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN KONKRET UNTUK MENINGKATKANHASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN IPA.pdf Download (40MB) |
Abstract
This research is based on the background of passive and less motivation from students activity in learning process. The result of students’ learning was low. The aim of this research are (1) to improve studenst’ learning activities in science by applying concrete media learning. (2) to improve the result of students’ learning by applying concrete media learning. The subject of this research was the fifth grade students in SDN Mekarsari II by the number of 39 students. The researcher used Classroom Action Researh (CAR). As the research methodology. This research was obtained by two cycls. Based on spiral role from Kemmis and Mac Taggart. The result showed that (1) the application of concrete media learning can improve students learning activity. Percentage of student activity in cycle I in the first meeting was 56 % and in the second was 76 % and in cycle II in turned up to 96 %. (2) the application of concret media learning can improve the result of students learning on science subject. These results were shown by improvement students’ total score, which was started from 1-2 cycle. Students’ average grades in cycle 1 is 71,8 % and in cycle 2 is 82,1 %. The conclusion from this research is that learning using concrete media learning to develop student’s learning result on science subject at fifth grade SDN Mekarsari II subdistrict Rajeg-Tangerangschool year 2013/ 2014. It is recommended for teachers to apply concrete media learning in scince subject to develop studetnt’s learning result.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini dilatarbelakangi oleh aktivitas siswa yang cendrung pasif dan kurangnya minat belajar siswa pada saat pembelajaran sehingga hasil belajar siswa rendah. Tujuan penelitian ini yaitu (1) untuk meningkatkan aktivitas belajar siswa pada mata pelajaran IPA dengan menerapkan media pembelajaran konkret (2) untuk meningkatkan hasil belajar siswa dengan menerapkan media pembelajaran konkret. Subjek pada penelitian ini adalah siswa kelas V SDN Mekarsari II dengan jumlah siswa 39 siswa. Penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian dilakukan dengan II siklus sesuai dengan alur spiral dari Kemmis dan Mc. Taggart. Hasil penelitian menunjukan bahwa (1) penerapan media pembelajaran konkret dapat meningkatkan aktivitas belajar siswa, persentase aktivitas siswa siklus I pertemuan 1 sebesar 56% pada pertemuan 2 sebesar 76%, dan siklus II sebesar 96% (2) penerapan media pembelajaran konkret dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA. Hal ini ditunjukan dengan perolehan nilai rata-rata siswa meningkat, mulai dari siklus I ke siklus II. Nilai siswa pada siklus I 71,8 % dan pada siklus II 82,1 %. Simpulan yang dapat diambil adalah bahwa penerapan media pembelajaran konkret dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA kelas V SDN Mekarsari II Kecamatan Rajeg Kabupaten Tangerang tahun pelajaran 2013/ 2014. Disarankan bagi guru untuk menerapkan media pembelajaran konkret dalam pembelajaran IPA untuk meningkatkan hasil belajar. | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) L Education > LA History of education |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar |
|||||||||
Depositing User: | Admin Eprints Untirta | |||||||||
Date Deposited: | 02 Nov 2021 08:28 | |||||||||
Last Modified: | 02 Nov 2021 08:28 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4274 |
Actions (login required)
View Item |