Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN LEMBAR KERJA BERBASIS MODEL BELAJAR TANDUR PADA MATERI MOMENTUM DAN IMPULS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR

Nurfarihah Afriyanti, Ika (2018) PENERAPAN LEMBAR KERJA BERBASIS MODEL BELAJAR TANDUR PADA MATERI MOMENTUM DAN IMPULS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENERAPAN LEMBAR KERJA BERBASIS MODEL BELAJAR TANDUR PADA MATERI MOMENTUM DAN IMPULS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR.PDF
Restricted to Registered users only

Download (27MB)

Abstract

This study aims to determine the effect of learning using Learning Model-based on Worksheets to improve physics learning outcomes on material momentum and impulses. This research was conducted at Senior High School in Serang Regency, Banten Province. The research method used is quasi experiment with the Nonequivalent Control Group Design research design. The samples taken were 54 students consisting of 29 experimental classes and 25 control classes. The research instruments used were test instruments, worksheets based on tandur learning models and observation sheets. Before the test instrument is used, the instrument is tested for validity. The results showed that after using worksheets based on barren learning models there was an influence on student learning outcomes. Based on the results of the research data, the average value of the posttest of the experimental class students was 70. While the implementation of learning in the control class using procedural worksheets obtained the average posttest score of 31. In addition, the normal average gain of scores was obtained. the experimental class students were 0.6 and the control class was 0.2. From these values it can be said that the normal gain average in the experimental class is greater than the control class. The category of increasing student scores obtained from the calculation of normal gain in the experimental class included the medium category (0.6), while in the control class included in the low category (0.2). Thus, the use of worksheets based on instructional learning models in the learning process has an effect on improving student learning outcomes.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSuherman, AndriUNSPECIFIED
Thesis advisorSari Utami, IndriUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pembelajaran menggunakan Lembar Kerja berbasis Model Belajar Tandur terhadap peningkatan hasil belajar fisika pada materi momentum dan impuls. Penelitian ini dilakukan di salah satu SMA Negeri di Kabupaten Serang Provinsi Banten. Metode penelitian yang digunakan adalah quasi eksperiment dengan desain penelitian Nonequivalent Control Group Design. Sampel yang diambil sebanyak 54 siswa terdiri dari 29 kelas ekperimen dan 25 kelas kontrol. Instrumen penelitian yang digunakan adalah instrument tes, lembar kerja berbasis model belajar tandur dan lembar observasi. Sebelum instrumen tes digunakan, instrumen ini diuji validitasnya. Hasil penelitian menunjukan bahwa setelah menggunakan lembar kerja berbasis model belajar tandur terdapat pengaruh terhadap hasil belajar siswa. Berdasarkan data hasil penelitian, didapat nilai rata-rata Posttest siswa kelas eksperimen adalah 70. Sedangkan dalam pelaksanaan pembelajaran di kelas kontrol yang menggunakan lembar kerja prosedural didapatkan hasil rata-rata posttest sebesar 31. Selain itu, didapat pula rata-rata normal gain dari skor siswa kelas eksperimen sebesar 0.6 dan kelas kontrol sebesar 0,2. Dari nilai tersebut dapat dikatakan bahwa rata-rata normal gain pada kelas eksperimen lebih besar dibandingkan dengan kelas kontrol. Adapun kategori peningkatan skor siswa yang diperoleh dari perhitungan normal gain pada kelas eksperimen termasuk kategori sedang (0,6), sedangkan pada kelas kontrol termasuk kategori rendah (0,2). Dengan demikian, penggunan lembar kerja berbasis model belajar tandur pada proses pembelajaran materi momentum dan impuls memberikan pengaruh terhadap peningkatan hasil belajar siswa.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84203-Jurusan Pendidikan Fisika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 02 Nov 2021 08:09
Last Modified: 02 Nov 2021 08:09
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4271

Actions (login required)

View Item View Item