ISNAINI, YUNIDA (2024) HUBUNGAN SELF CONFIDENCE DAN MOTIVASI BELAJAR DENGAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIS SISWA SMP PADA MATERI TEOREMA PYTHAGORAS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
Yunida Isnaini_2225170038_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Yunida Isnaini_2225170038_01.pdf Restricted to Registered users only Download (857kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Yunida Isnaini_2225170038_02.pdf Restricted to Registered users only Download (130kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Yunida Isnaini_2225170038_03.pdf Restricted to Registered users only Download (372kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Yunida Isnaini_2225170038_04.pdf Restricted to Registered users only Download (431kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Yunida Isnaini_2225170038_05.pdf Restricted to Registered users only Download (10kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Yunida Isnaini_2225170038_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (173kB) |
|
Text (SKRIPSI)
Yunida Isnaini_2225170038_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text (SKRIPSI)
Yunida Isnaini_2225170038_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
Abstract
Mathematics is a subject that is related to everyday life. It requires an ability to solve problems related to real life. Students must have this ability to be able to solve problems with appropriate problem solving steps. In reality, many students still have low problem solving abilities. There are several factors that influence this, including factors from the students themselves, namely self-confidence and motivation to learn. The aim of this research will be to discuss the relationship between self-confidence and learning motivation and students' mathematical problem solving abilities on the Pythagorean theorem material. The research method used quantitative descriptive with a multiple correlation design and 56 class VIII students from MTS Imadun Najah Jakarta were the research sample to answer the basic assumption that students' self-confidence, learning motivation and mathematical problem solving abilities are related. The results of the research are that if students have high self-confidence and motivation to learn, then the results of solving mathematical problems will also be high. Meanwhile, students with low self-confidence and learning motivation will also have low mathematical problem solving abilities. Because self-confidence and motivation to learn are one of the psychological factors for students to achieve results from the learning process. So there is a significant relationship between self-confidence and learning motivation and students' mathematical problem solving abilities.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Matematika merupakan mata pelajaran yang berhubungan dengan kehidupan sehari-hari dibutuhkan satu kemampuan untuk menyelesaikan permasalahan yang berkaitan dengan kehidupan nyata. Kemampuan ini harus dimiliki siswa untuk dapat menyelesaikan permasalahan dengan langkah-langkah pemecahan masalah yang tepat. Kenyataannya banyak siswa yang masih memiliki kemampuan pemecahan masalah yang rendah. Terdapat beberapa faktor yang mempengaruhi hal tersebut diantaranya ialah faktor dari siswa itu sendiri, yaitu self confidence dan motivasi belajar. Tujuan dari penelitian ini akan dibahas tentang hubungan antara self confdence dan motivasi belajar dengan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa pada materi teorema pythagoras. Metode penelitiannya menggunakan deskriptif kuantiatif dengan desain korelasi ganda dan sebanyak 56 siswa kelas VIII dari MTS Imadun Najah Jakarta menjadi sampel penelitian untuk menjawab anggapan dasar bahwa self confidence, motivasi belajar dan kemampuan pemecahan masalah matematis yang dimiliki siswa memiliki keterkaitan. Hasil penelitiannya adalah apabila siswa dengan kepercayaan diri dan motivasi belajar yang tinggi, maka hasil dari penyelesaian permasalahan matematisnya juga akan tinggi. Sementara itu, siswa dengan self confidence dan motivasi belajar yang rendah, maka kemampuan pemecahan masalah matematis yang dimiliki siswa juga rendah. Karena self confidence dan motivasi belajar merupakan salah satu faktor psikologis siswa untuk mencapai hasil dari proses pembelajaran. Sehingga terdapatnya hubungan yang signifikan antara self confidence dan motivasi belajar dengan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Mathematical Problem Solving Ability, Self Confidence, Learning Motivation Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis, Self Confidence, Motivasi Belajar | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > Q Science (General) Q Science > QA Mathematics |
|||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Yunida Isnaini | |||||||||
Date Deposited: | 12 Oct 2024 10:19 | |||||||||
Last Modified: | 12 Oct 2024 10:19 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/42655 |
Actions (login required)
View Item |