Nuryasin, Ahmad (2024) PROTOTIPE PEMBANGKIT TENAGA SURYA KAPASITAS 20 WATT PEAK SEBAGAI SUMBER UTAMA TENAGA LISTRIK AUTONOMOUS BUOY. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
![]() |
Text (SKRIPSI)
Ahmad Nuryasin_2283190017_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Ahmad Nuryasin_2283190017_01.pdf Restricted to Registered users only Download (828kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Ahmad Nuryasin_2283190017_02.pdf Restricted to Registered users only Download (694kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Ahmad Nuryasin_2283190017_03.pdf Restricted to Registered users only Download (365kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Ahmad Nuryasin_2283190017_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Ahmad Nuryasin_2283190017_05.pdf Restricted to Registered users only Download (10kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Ahmad Nuryasin_2283190017_Reff.pdf Restricted to Registered users only Download (141kB) |
![]() |
Text (SKRIPSI)
Ahmad Nuryasin_2283190017_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (785kB) |
Abstract
Autonomous bouy is a device used for marine navigation. Autonomous buoys require an electrical power source to function properly. This autonomous bouy is usually used for scientific research, environmental monitoring and maritime security. Because the buoy remains on the surface of the water for a long time and does not have direct access to electricity, solar panels were chosen as a solution to provide energy to the autonomous buoy. This research aims to examine the use of 20 watt peak photovoltaic energy as the main power supply for a prototype in an autonomous buoy because it is able to absorb energy from direct sunlight and convert it into electrical energy. Experimental research methods are used to measure voltage, current and electrical power in components such as photovoltaics, solar charger controllers, batteries and electric motors. Tests were carried out by varying the motor speed to analyze power usage and the time needed to recharge the battery within a 10 minute period, to identify factors that influence the performance of the autonomous float. The test results show that at 0% motor speed, no power is used because the motor does not rotate. However, at 25% motor speed, the motor starts to use 50.93 watts of power. When the motor speed is 100%, there is a fairly large increase in power consumption, where power consumption increases to 112.86 watts. Thus, these results show that the higher the motor speed, the greater the power required. Tests show changes in buoy voltage when not working or when charging for 10 minutes. At 0% motor speed, the initial voltage remains 12 Volts. When charged, the voltage remains 12 Volts because it is not in use. At 25-50% motor speed, the voltage drops from 10 Volts when charging to 12 Volts. At 75-100% motor speed, the initial voltage of 9-10 Volts increases to 10-11 Volts when charging. This shows an increase in voltage when the buoy is charging independently. The conclusion of this research is to analyze the understanding of the performance of energy use on autonomous buoys which is needed to optimize the energy use of 20 Watt peak photovoltaic as a renewable energy source.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Autonomous bouy adalah perangkat yang digunakan untuk navigasi laut. Autonomous buoy membutuhkan sumber daya listrik agar dapat berfungsi dengan baik. Autonomous bouy ini biasanya digunakan untuk penelitian ilmiah, pemantauan lingkungan, dan keamanan maritim. Karena pelampung tetap berada di permukaan air untuk waktu yang lama dan tidak memiliki akses langsung ke listrik, panel surya dipilih sebagai solusi dalam menyediakan energi pada pelampung otonom tersebut. Penelitian ini bertujuan untuk meneliti penggunaan energi photovoltaic 20 watt peak sebagai catu daya utama prototipe pada autonomous buoy karena mampu menyerap energi dari sinar matahari langsung dan merubah menjadi energi listrik. Metode penelitian eksperimen digunakan untuk mengukur tegangan, arus, dan daya listrik pada komponen seperti photovoltaic, solar charger controller, baterai, dan motor listrik. Pengujian dilakukan dengan memvariasikan kecepatan motor untuk menganalisis penggunaan daya dan waktu yang dibutuhkan untuk mengisi ulang baterai dalam rentang waktu 10 menit, untuk mengidentifikasi faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja pelampung otonom. Hasil pengujian menunjukkan bahwa pada kecepatan motor 0%, tidak ada daya yang digunakan karena motor tidak berputar. Namun, pada kecepatan motor 25%, motor mulai menggunakan daya sebesar 50,93 watt. Saat kecepatan motor 100%, terjadi peningkatan pemakaian daya yang cukup besar, dimana pemakaian daya meningkat menjadi 112,86 watt. Dengan demikian, hasil ini menunjukkan bahwa semakin tinggi kecepatan motor, maka semakin besar daya yang dibutuhkan. Pengujian menunjukkan perubahan tegangan buoy saat tidak bekerja atau saat pengisian selama 10 menit. Pada kecepatan motor 0%, tegangan awal tetap 12 Volt. Saat diisi, tegangan tetap 12 Volt karena tidak digunakan. Pada kecepatan motor 25-50%, tegangan turun dari 10 Volt saat pengisian menjadi 12 Volt. Pada kecepatan motor 75-100%, tegangan awal 9-10 Volt naik menjadi 10-11 Volt saat pengisian. Hal ini menunjukkan peningkatan tegangan saat buoy melakukan pengisian tegangan mandiri. Kesimpulan dari penelitian ini adalah menganalisis pemahaman tentang kinerja penggunaan energi pada autonomous buoy yang diperlukan untuk mengoptimalkan energi penggunaan photovoltaic 20 Watt peak sebagai sumber energi terbarukan. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Prototype, Photovoltaic, Autonomous Buoy. Prototype, Photovoltaic, Autonomous Buoy. | |||||||||
Subjects: | Q Science > Q Science (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 83201-Jurusan Pendidikan Vokasional Teknik Elektro |
|||||||||
Depositing User: | Ahmad Nuryasin | |||||||||
Date Deposited: | 05 Sep 2024 09:09 | |||||||||
Last Modified: | 05 Sep 2024 09:09 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/41603 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |