Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

EVALUASI KARAKTERISTIK DEFORMASI PERMANEN CAMPURAN BETON BERASPAL (AC-BINDER COURSE) MENGGUNAKAN TERAK NIKEL

AINUN TASYA, PUTRI (2024) EVALUASI KARAKTERISTIK DEFORMASI PERMANEN CAMPURAN BETON BERASPAL (AC-BINDER COURSE) MENGGUNAKAN TERAK NIKEL. S1 thesis, Fakultas Teknik Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text (SKRIPSI)
PUTRI AINUN TASYA_3336200046_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (SKRIPSI)
PUTRI AINUN TASYA_3336200046_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text (SKRIPSI)
PUTRI AINUN TASYA_3336200046_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (167kB)
[img] Text (SKRIPSI)
PUTRI AINUN TASYA_3336200046_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (695kB)
[img] Text (SKRIPSI)
PUTRI AINUN TASYA_3336200046_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (446kB)
[img] Text (SKRIPSI)
PUTRI AINUN TASYA_3336200046_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
PUTRI AINUN TASYA_3336200046_06.pdf
Restricted to Registered users only

Download (34kB)
[img] Text (SKRIPSI)
PUTRI AINUN TASYA_3336200046_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (26kB)
[img] Text (SKRIPSI)
PUTRI AINUN TASYA_3336200046_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text (SKRIPSI)
PUTRI AINUN TASYA_3336200046_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (16MB)

Abstract

Roads are an important piece of infrastructure in the network system to support increased development in Indonesia. Therefore, about 20.3 million tons of aggregate are needed, causing natural materials to decrease and will cause negative impacts. In addition, Indonesia is one of the countries that exports 166.33 thousand tons of nickel throughout 2021 and has increased by 78.85% from 2020 which managed to export 93.1 thousand tons of nickel and produce slag waste of around 14.1 million tons. Nickel slag waste can be utilized for natural aggregate substitution which has enormous potential because nickel slag has similar characteristics to natural aggregates. This study aims to determine the effect of using nickel slag as an aggregate substitute with variations in nickel slag content of 0%, 10%, 40%, and 60% on permanent deformation resistance. The method used in this research is trajectory simulation with the Hamburg Wheel Tracking tool to determine the number of passes and groove depth. The results showed that the addition of nickel slag content to the intermediate layer (AC-BC) affected the permanent deformation value. The addition of nickel slag gives good results because by adding nickel slag, the deformation that occurs is smaller when compared to test specimens with 0% nickel slag content. At 0% nickel slag content, the resulting deformation value is 11,3 mm; at 10% nickel slag content, the resulting deformation value is 3,82 mm; at 40% nickel slag content, the resulting deformation value is 8,97 mm; and at 60% nickel slag content, the resulting deformation value is 5,55 mm.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorTWIDI BETHARY, RINDU198212062010122001
Thesis advisorESTI INTARI, DWI198601242014042001
Additional Information: Jalan merupakan bagian infrastruktur yang penting dalam sistem jaringan untuk mendukung peningkatan pembangunan di Indonesia. Maka dari itu sekitar dibutuhkan 20,3 juta ton agregat sehingga menyebabkan material alam akan semakin berkurang dan akan menyebabkan dampak negatif. Disamping itu Indonesia menjadi salah satu negara yang mengekspor nikel sebanyak 166,33 ribu ton sepanjang tahun 2021 dan mengalami peningkatan sebesar 78,85% dari tahun 2020 yang berhasil mengekspor nikel sebanyak 93,1 ribu ton dan menghasilkan limbah terak sekitar 14,1 juta ton. Limbah terak nikel dapat dimanfaatkan untuk subtitusi agregat alam yang memiliki potensi yang sangat besar karena terak nikel memiliki karakteristik yang mirip dengan agregat alam. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan terak nikel sebagai bahan pengganti agregat dengan variasi kadar terak nikel yaitu 0%, 10%, 40%, dan 60% terhadap ketahanan deformasi permanen. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu simulasi lintasan dengan alat Hamburg Wheel Tracking untuk mengetahui jumlah lintasan dan kedalaman alur. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penambahan kadar terak nikel pada lapis antara (AC-BC) mempengaruhi nilai deformasi permanen. Penambahan terak nikel memberikan hasil yang baik karena dengan menambahkan terak nikel, deformasi yang terjadi semakin kecil jika dibandingkan dengan benda uji dengan kadar terak nikel 0%. Pada kadar terak nikel 0% nilai deformasi yang dihasilkan 11,3 mm; pada kadar terak nikel 10% nilai deformasi yang dihasilkan 3,82 mm; pada kadar terak nikel 40% nilai deformasi yang dihasilkan 8,97 mm; dan pada kadar terak nikel 60% nilai deformasi yang dihasilkan yaitu 5,55 mm.
Subjects: T Technology > TA Engineering (General). Civil engineering (General)
Divisions: 03-Fakultas Teknik
03-Fakultas Teknik > 22201-Jurusan Teknik Sipil
Depositing User: Putri Ainun Tasya
Date Deposited: 22 Aug 2024 16:22
Last Modified: 22 Aug 2024 16:22
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/41264

Actions (login required)

View Item View Item