SUHAENI, EEN (2024) EFEKTIVITAS METODE PEMBELAJARAN EXAMPLE MELALUI MEDIA FILM DOKUMENTER PERISTIWA G30S/PKI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS SISWA MA ISLAMIYAH KABUPATEN TANGERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
EEN SUHAENI_2288190016_FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (7MB) |
|
Text (SKRIPSI)
EEN SUHAENI_2288190016_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (9MB) |
|
Text (SKRIPSI)
BAB II_EEN SUHAENI_2288190016_02.pdf Restricted to Registered users only Download (416kB) |
|
Text (SKRIPSI)
BAB III_EEN SUHAENI_2288190016_03.pdf Restricted to Registered users only Download (731kB) |
|
Text (SKRIPSI)
BAB IV_EEN SUHAENI_2288190016_04.pdf Restricted to Registered users only Download (642kB) |
|
Text (SKRIPSI)
BAB V_EEN SUHAENI_2288190016_05.pdf Restricted to Registered users only Download (186kB) |
|
Text (SKRIPSI)
DAFTAR PUSTAKA_EEN SUHAENI_2288190016_REF.pdf Restricted to Registered users only Download (304kB) |
|
Text (SKRIPSI)
LAMPIRAN_EEN SUHAENI_2288190016_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (4MB) |
|
Text
EEN SUHAENI_2288190016_BAB 1.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
This research aims to find out The Effectiveness of Example Learning Method through Documentary film Media Of G30S/PKI Events To Improve Critical Thinking Skills Of MA Islamiyah Tangerang Regency Students. The method used in this research is quasi eksperimen, with nonprobability sampling technique, totaling 41 people each in the experimental class and control class. The instrument used in this research is a 10 question description test. The results of hypothesis testing t test with one way anova formula, the ekerimental class obtained = 465,638 < 161 by a = 0,05 while in the control class = 211,938 < 161 by a = 0,05 So that Ha is accepted Ho is rejected. Based on the data analysis, the example learning method is effective in improving students' critical thinking skills. This shows the effective example learning method can improve critical thinking skills. This is evidenced by looking at the results of the pretest and posttest with the average posttest score of 36 and the posttest with the average score reaching 80. It can be seen from this value that the example learning method has an effect on students' critical thinking skills in Indonesian history subjects using documentary film media.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui Efektivitas Metode Pembelajaran Example Melalui Media Film Dokumenter Peristiwa G30S/PKI Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa MA Islamiyah Kabupaten Tangerang. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi eksperimen, dengan teknik pengambilan sampel non probability sampling, masing-masing berjumlah 41 orang pada kelas eksperimen dan kelas kontrol. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini yaitu tes uraian sebanyak 10 soal. Hasil uji hipotesis menggunakan uji t dengan rumus anova one way, kelas eksperimen memperoleh = 465,638 < 161 dengan a = 0,05 sedangkan pada kelas kontrol = 211,938 < 161 dengan a = 0,05 sehingga Ha diterima Ho ditolak. Berdasarkan analisis data tersebut metode pembelajaran example efektif dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis peserta didik. Hal ini menunjukan adanya pengaruh dari metode pembelajaran example efektif dapat meningkatkan kemampuan berpikir kritis. Hal tersebut dibuktikan dengan melihat hasil pretest dan posttest dengan perolehan nilai rata-rata pretest sebesar 36 dan posttest dengan perolehan nilai rata-rata mencapai 80. Dapat dilihat dari nilai tersebut metode pembelajaran example berpengaruh terhadap kemampuan berpikir kritis siswa pada mata pembelajaran sejarah Indonesia dengan menggunakan media film dokumenter. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Effectiveness of example method, documentary media, critical thinking skills Efektivitas Metode Example, Media Film Dokumenter, Kemampuan Berpikir Kritis. | |||||||||
Subjects: | L Education > LA History of education | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87201-Jurusan Pendidikan Sejarah |
|||||||||
Depositing User: | Een Suhaeni | |||||||||
Date Deposited: | 05 Sep 2024 14:17 | |||||||||
Last Modified: | 05 Sep 2024 14:17 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/41022 |
Actions (login required)
View Item |