Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI KEGIATAN KLASIFIKASI (Penelitian Tindakan Kelas di TK PGRI Julat Cikulur Lebak Banten)

WAHYUNINGSIH, SRI (2018) MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI KEGIATAN KLASIFIKASI (Penelitian Tindakan Kelas di TK PGRI Julat Cikulur Lebak Banten). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK USIA 5-6 TAHUN MELALUI KEGIATAN KLASIFIKASI.PDF
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

The research is motivated by the low ability classification of children age 5-6 years in kindergarten PGRI Julat Cikulur Lebak Banten with the results of preaction observation shows the percentage of 25%. This is indicated by the child who has not been able to classify according to the color, shape and size. Therefore, the researcher purpose to (1) know the implementation of classification activities in improving cognitive abilities of children age 5-6 years in kindergarten PGRI Julat Cikulur Lebak Banten, and (2) know the cognitive abilities of children aged 5-6 years in kindergarten PGRI Julat Cikulur Lebak Banten can be improved through classification activities. The method used in this research is Classroom Action Research (PTK). The subjects of this study were children aged 5-6 years consisting of 12, ie 6 boys and 6 girls. This research is conduct at TK PGRI Julat Cikulur Lebak Banten. Techniques of collecting data through observation, field notes, documentation records and interviews. Implementation of research conducted with 2 cycles that cycle I consists of 8 times action and cycle II consists of 2 times action. Data analysis techniques used are quantitative data and qualitative data. Based on the research results, it can be seen that the process of classification activity has 3 stages, namely (1) preparation; researchers prepare RPPH and introduce media and materials (2) implementation of activities; (3) evaluation. Cognitive ability after application of classification activities. The succesful criteria of action in this research in 70% in improving cognitive abilities. The percentage of cognitive ability in cycle I is equal to 40,64% and percentage of cognitive ability of child at the end of action of cycle II equal to 78,92%. Referring from the results of research see that the implementation of classification activities can improve cognitive abilities of children age 5-6 years in kindergarten PGRI Julat Cikulur Lebak Banten.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRusdiyani, IstiUNSPECIFIED
Thesis advisorMaryani, KristianaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan klasifikasi anak usia 5-6 tahun di TK PGRI Julat Cikulur Lebak Banten dengan hasil observasi pra tindakan menunjukan persentase 25%. Hal ini diindikasikan dengan anak yang belum mampu mengklasifikasikan sesuai dengan warna, bentuk dan ukuran. Oleh karena itu, peneliti bertujuan untuk (1) mengetahui pelaksanaan kegiatan klasifikasi dalam meningkatkan kemampuan kognitif anak usia 5-6 tahun di TK PGRI Julat Cikulur Lebak Banten dan (2) mengetahui kemampuan kognitif anak usia 5-6 tahun di TK PGRI Julat Cikulur Lebak Banten dapat ditingkatkan melalui kegiatan klasifikasi. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek penelitian ini adalah anak usia 5-6 tahun yang terdiri dari 12, yaitu 6 anak laki-laki dan 6 anak perempuan. Penelitian ini dilakukan di TK PGRI Julat Cikulur Lebak Banten. Teknik pengumpulan data melalui observasi, catatan lapangan, catatan dokumentasi dan wawancara. Pelaksanaan penelitian dilakukan dengan 2 siklus yaitu siklus I terdiri dari 8 kali tindakan dan siklus II terdiri dari 2 kali tindakan. Teknik analisis data yang digunakan adalah data kuantitatif dan data kualitatif. Berdasarkan hasil penelitian, dapat diketahui bahwa proses kegiatan klasifikasi memiliki 3 tahap, yaitu (1) persiapan; peneliti menyiapkan RPPH dan memperkenalkan media dan bahan; (2) pelaksanaan kegiatan; (3) evaluasi. Kemampuan kognitif setelah diterapkannya kegiatan klasifikasi. Kriteria keberhasilan tindakan pada penelitian ini yaitu 70% dalam peningkatan kemampuan kognitif. Adapun hasil persentase kemampuan kognitif pada siklus I yaitu sebesar 40,64% dan persentase kemampuan kognitif anak pada akhir tindakan siklus II sebesar 78,92%. Mengacu dari hasil penelitian melihat bahwa penerapan kegiatan klasifikasi dapat meningkatkan kemampuan kognitif anak usia 5-6 tahun di TK PGRI Julat Cikulur Lebak Banten.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 29 Oct 2021 06:03
Last Modified: 29 Oct 2021 06:03
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4090

Actions (login required)

View Item View Item