Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA TEMA EKOSISTEM KELAS 5 SDN MALANGNENGAH 01

SULYSIYAH, SITI (2024) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA TEMA EKOSISTEM KELAS 5 SDN MALANGNENGAH 01. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (113kB)
[img] Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (236kB)
[img] Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10kB)
[img] Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (13kB)
[img] Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (16MB)

Abstract

This research was conducted with the aim of knowing the process of implementing the project-based learning model in class 5 students at SDN Malangnengah 01 and to find out the increase in students' conceptual understanding of the ecosystem theme through the project-based learning model in class 5 SDN Malangnengah 01. This research uses a qualitative approach with the type of Action Research The class was held for 10 grade 5 students at SDN Malangnengah 01 in the odd semester of 2023. Data was collected using observation, interviews and tests. The results of the research showed that: 1) the process of implementing the project-based learning model for grade 5 students at SDN Malangnengah 01 goes through 6 stages, namely problem recognition, determining basic questions/collecting information, designing product plans, preparing production schedules, monitoring student activity and product development, testing the results and finally the evaluation and reflection stage. Students can complete the project in 2 cycles, however in this case there are several notes such as incomplete student attendance, some still look lethargic and lack enthusiasm; 2) The project-based learning model can improve the understanding of science concepts for grade 5 students at SDN Malangnengah. This can be seen from the comparison of students' understanding of science concepts in each cycle which has increased significantly. In the pre-cycle, there were 3 students in the complete category with a percentage of 30%. After conducting classroom action research using a project-based learning model, this increased to 6 students with a percentage of 60% in cycle I, then experienced an increase again in cycle II. to 10 students or in other words reaching a percentage of 100%.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorSYACHRUROJI, A197908162005011006
Thesis advisorNULHAKIM, LUKMAN1979040920071001
Additional Information: Penelitian ini dilakukan bertujuan untuk mengetahui proses penerapan model pembelajaran berbasis proyek pada siswa kelas 5 SDN Malangnengah 01 dan untuk mengetahui peningkatan pemahaman konsep siswa pada tema ekosistem melalui model pembelajaran berbasis proyek di kelas 5 SDN Malangnengah 01. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis Penelitian Tindakan Kelas yang dilaksanakan pada siswa kelas 5 SDN Malangnengah 01 yang berjumlah 10 orang pada semester ganjil tahun 2023. Pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan tes. Hasil penelitian menunjukan bahwa: 1) proses penerapan model pembelajaran berbasis proyek pada siswa kelas 5 SDN Malangnengah 01 melalui 6 tahap yaitu pengenalan masalah, penentuan pertanyaan mendasar/ pengumpulan informasi, mendesain perencanaan produk, menyusun jadwal pembuatan, monitoring keaktifan peserta didik dan perkembangan produk, menguji hasil dan terakhir tahap evaluasi dan refleksi. Peserta didik dapat menyelesaikan proyek dalam 2 siklus, meskipun demikian dalam hal ini terdapat beberapa catatan seperti tidak lengkapnya kehadiran siswa, masih ada yang terlihat lesu dan kurang semangat; 2) Model pembelajaran berbasis proyek dapat meningkatkan pemahaman konsep IPA siswa kelas 5 SDN Malangnengah. Hal tersebut dapat diketahui dari perbandingan pemahaman konsep IPA peserta didik setiap siklusnya mengalami peningkatan secara signifikan. Pada pra siklus peserta didik yang berada pada kategori tuntas berjumlah 3 peserta didik dengan persentase 30%, setelah dilakukan penelitian tindakan kelas menggunakan model pembelajaran berbasis proyek mengalami peningkatan menjadi 6 peserta didik dengan persentase 60% pada siklus I, kemudian mengalami peningkatan kembali pada siklus II menjadi 10 peserta didik atau dengan kata lain mencapai persentase 100%.
Uncontrolled Keywords: Anak dengan hambatan intelektual, Kirigami, Kemampuan motorik halus, Single Subject Research
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86904-Pendidikan Profesi Guru
Depositing User: Mrs Siti Sulysiyah
Date Deposited: 19 Aug 2024 10:13
Last Modified: 19 Aug 2024 10:13
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/40553

Actions (login required)

View Item View Item