SULYSIYAH, SITI (2024) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN BERBASIS PROYEK UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN KONSEP SISWA PADA TEMA EKOSISTEM KELAS 5 SDN MALANGNENGAH 01. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_Fulltext.pdf Restricted to Registered users only Download (5MB) |
|
Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_01.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_02.pdf Restricted to Registered users only Download (113kB) |
|
Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_03.pdf Restricted to Registered users only Download (236kB) |
|
Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_05.pdf Restricted to Registered users only Download (10kB) |
|
Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_Ref.pdf Restricted to Registered users only Download (13kB) |
|
Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_Lamp.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
|
Text (SKRIPSI)
SITI SULYSIYAH_2227190026_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (16MB) |
Abstract
This research was conducted with the aim of knowing the process of implementing the project-based learning model in class 5 students at SDN Malangnengah 01 and to find out the increase in students' conceptual understanding of the ecosystem theme through the project-based learning model in class 5 SDN Malangnengah 01. This research uses a qualitative approach with the type of Action Research The class was held for 10 grade 5 students at SDN Malangnengah 01 in the odd semester of 2023. Data was collected using observation, interviews and tests. The results of the research showed that: 1) the process of implementing the project-based learning model for grade 5 students at SDN Malangnengah 01 goes through 6 stages, namely problem recognition, determining basic questions/collecting information, designing product plans, preparing production schedules, monitoring student activity and product development, testing the results and finally the evaluation and reflection stage. Students can complete the project in 2 cycles, however in this case there are several notes such as incomplete student attendance, some still look lethargic and lack enthusiasm; 2) The project-based learning model can improve the understanding of science concepts for grade 5 students at SDN Malangnengah. This can be seen from the comparison of students' understanding of science concepts in each cycle which has increased significantly. In the pre-cycle, there were 3 students in the complete category with a percentage of 30%. After conducting classroom action research using a project-based learning model, this increased to 6 students with a percentage of 60% in cycle I, then experienced an increase again in cycle II. to 10 students or in other words reaching a percentage of 100%.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian ini dilakukan bertujuan untuk mengetahui proses penerapan model pembelajaran berbasis proyek pada siswa kelas 5 SDN Malangnengah 01 dan untuk mengetahui peningkatan pemahaman konsep siswa pada tema ekosistem melalui model pembelajaran berbasis proyek di kelas 5 SDN Malangnengah 01. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis Penelitian Tindakan Kelas yang dilaksanakan pada siswa kelas 5 SDN Malangnengah 01 yang berjumlah 10 orang pada semester ganjil tahun 2023. Pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan tes. Hasil penelitian menunjukan bahwa: 1) proses penerapan model pembelajaran berbasis proyek pada siswa kelas 5 SDN Malangnengah 01 melalui 6 tahap yaitu pengenalan masalah, penentuan pertanyaan mendasar/ pengumpulan informasi, mendesain perencanaan produk, menyusun jadwal pembuatan, monitoring keaktifan peserta didik dan perkembangan produk, menguji hasil dan terakhir tahap evaluasi dan refleksi. Peserta didik dapat menyelesaikan proyek dalam 2 siklus, meskipun demikian dalam hal ini terdapat beberapa catatan seperti tidak lengkapnya kehadiran siswa, masih ada yang terlihat lesu dan kurang semangat; 2) Model pembelajaran berbasis proyek dapat meningkatkan pemahaman konsep IPA siswa kelas 5 SDN Malangnengah. Hal tersebut dapat diketahui dari perbandingan pemahaman konsep IPA peserta didik setiap siklusnya mengalami peningkatan secara signifikan. Pada pra siklus peserta didik yang berada pada kategori tuntas berjumlah 3 peserta didik dengan persentase 30%, setelah dilakukan penelitian tindakan kelas menggunakan model pembelajaran berbasis proyek mengalami peningkatan menjadi 6 peserta didik dengan persentase 60% pada siklus I, kemudian mengalami peningkatan kembali pada siklus II menjadi 10 peserta didik atau dengan kata lain mencapai persentase 100%. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Anak dengan hambatan intelektual, Kirigami, Kemampuan motorik halus, Single Subject Research | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86904-Pendidikan Profesi Guru |
|||||||||
Depositing User: | Mrs Siti Sulysiyah | |||||||||
Date Deposited: | 19 Aug 2024 10:13 | |||||||||
Last Modified: | 19 Aug 2024 10:13 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/40553 |
Actions (login required)
View Item |