Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CONCEPTUAL UNDERSTANDING PROCEDURES (CUPs) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS DAN SOFT SKILL SISWA SMP (Studi Kuasi Eksperimen pada Salah Satu SMP Negeri di Kota Cilegon Tahun Ajaran 2013/2014)

BAIZAROH, BABAY (2014) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CONCEPTUAL UNDERSTANDING PROCEDURES (CUPs) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS DAN SOFT SKILL SISWA SMP (Studi Kuasi Eksperimen pada Salah Satu SMP Negeri di Kota Cilegon Tahun Ajaran 2013/2014). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN CONCEPTUAL UNDERSTANDING PROCEDURES ( CUPS) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS DAN SORT SKILL SISWA SMP.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (19MB)

Abstract

ABSTRACT BABAY BAIZAROH. Application of Learning Model Conceptual Understanding Procedures (CUPs) to Improve Mathematical Communication Ability and Soft Skill of Junior High School Students (Quasi-Exsperimental Research at a state Junior High School in Cilegon Academic Year 2013/2014). Research Paper.Mathematics Study Program. Mathematics and Science Major. Teacher Training and Education Faculty. Serang. 2013. This research was conducted because of students’ low ability of mathematical communication which makes the students have less understanding of mathematical lesson. The solution to improve the mathematical communication ability by using Conceptual Understanding Procedures (CUPs) learning model. This research was done at a state junior high school in Cilegon using students of 8 th grade junior high school the first semester of academic year 2013/2014. Samples were taken from classes out of eight classes. The two classes serve as experimental and control groups. The exsperimental class is the class which uses Conceptual Understanding Procedures (CUPs) learning model. The control class use normal learning model. Research data is gained by using test of mathematical communication ability of the students. The forms of the test are essay questions and soft skill scale which are given in pretest and posttest. Result of this research showed that final achievement and the improvement of students’ mathematical. Besides, students’ final achievement towards experimental class better than control class. However, there was no significant improvement of students’ soft skill. Keywords : Conceptual Understanding Procedures, Mathematical Communication Ability, Scale of Soft Skill

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNindiasari, Hapsi197803212005012002
Thesis advisorJaenudin, Jaenudin197901072009121003
Additional Information: ABSTRAK BABAY BAIZAROH. Penerapan Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis dan Soft Skill Siswa SMP (Penelitian Kuasi Eksperimen di salah satu SMP Negeri Kota Cilegon Tahun Ajaran 2013/2014). Skripsi. Program Studi Pendidikan Matematika. Jurusan Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Serang. 2013. Penelitian ini dilatarbelakangi karena rendahnya kemampuan komunikasi matematis yang dimiliki siswa menyebabkan siswa kurang menguasai pokok bahasan matematika. Sebagai solusi untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematis adalah menggunakan Model Pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs). Penelitian ini dilakukan terhadap siswa kelas VIII di salah satu SMP Negeri Kota Cilegon semester ganjil tahun ajaran 2013/2014. Sampel diambil dua kelas dari delapan kelas, kelas ekperimen yaitu kelas yang pembelajarannya menggunakan model pembelajaran Conceptual Understanding Procedures (CUPs) dan kelas kontrol yaitu menggunakan pembelajaran kooperatif biasa. Data penelitian diperoleh dengan menggunakan instrumen tes kemampuan komunikasi matematis siswa pada materi fungsi berbentuk soal uraian yang diberikan pada saat pretes, postes dan skala soft skill siswa. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pencapaian akhir dan peningkatan kemampuan komunikasi matematis siswa kelas eksperimen lebih baik daripada siswa kelas kontrol. Begitupun, pencapaian akhir dan peningkatan soft skill siswa kelas eksperimen lebih baik daripada kelas kontrol. Namun, peningkatan soft skill kedua kelas tergolong rendah. Kata Kunci : Conceptual Understanding Procedures, Kemampuan Komunikasi Matematis, Skala Soft Skill
Uncontrolled Keywords: Conceptual Understanding Procedures, Kemampuan Komunikasi Matematis, Skala Soft Skill Conceptual Understanding Procedures, Mathematical Communication Ability, Scale of Soft Skill
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 29 Oct 2021 02:34
Last Modified: 29 Oct 2021 02:34
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4049

Actions (login required)

View Item View Item