Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN AIR (AUDITORY, INTELLECTUALLY, REPETITION) TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS DAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA SMP Penelitian Kuasi Eksperimen pada Siswa Kelas VIII di Salah Satu SMP Negeri Kabupaten Tangerang Tahun Ajaran 2013/2014

ENGGAR BERLIANI, DRIVIANA (2014) PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN AIR (AUDITORY, INTELLECTUALLY, REPETITION) TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS DAN KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA SMP Penelitian Kuasi Eksperimen pada Siswa Kelas VIII di Salah Satu SMP Negeri Kabupaten Tangerang Tahun Ajaran 2013/2014. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Penerapan model pembelajaran air ( auditory, intellectually, Repetition ) terhadap kemampuan komunikasi matematis dan kemandirian belajar siswa SMP.PDF - Published Version
Restricted to Registered users only

Download (15MB)

Abstract

ABSTRACT Driviana Enggar Berliani. Implementation of AIR (Auditory, Intellectually, Repetition) Model to Mathematical Communicating Ability and Self-Regulated Learning in Junior High School Students. (Quasi Experiment in one of a Junior High School at Kabupaten Tangerang Grade VIII, 1st semester, Year 2013/2014 in Fungtion Learning Material). A Research Paper. Majors in Mathematics Education, Math and Science Department, Teacher’s Training and Education Faculty, University of Sultan Ageng Tirtayasa, Serang, 2014). This research is based on the lower ability of mathematical communication and the important of self regulated learning. A AIR (Auditory, Intellectually, Repetition) model can be an alternative solution. The aim of this research are to see the final result and a developing of mathematical communicating ability, also self regulated learning between the group of experimenting and group of controlling. This research uses a quasi experiment method. The population of this research is the entire of student of grade VIII at one of state Junior High School in Kabupaten Tangerang. The instruments used on the research are math communicating ability test and a grade of self regulated learning. The inferential analysis collecting data is done with student’s right tail test. The result of the research shows that, the final result and a developing of math communication also selfregulated learning in group of experimenting is getting way better than a group of controlling. The final result of math communication in group of experimenting is 70,10 with sufficient category and the final result of self-regulated learning is 78,19% with strong category. Key Words: Mathematical Communication, Self-Regulated Learning, Auditory Intellectually Repetition Model

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNindiasari, Hepsi197803212005012002
Thesis advisorSetiani, Yani197608212008012010
Additional Information: ABSTRAK Driviana Enggar Berliani. Penerapan Model Pembelajaran AIR (Auditory, Intellectually, Repetition) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis dan Kemandirian Belajar Siswa SMP. (Kuasi Eksperimen pada Salah Satu SMP Negeri Kabupaten Tangerang Kelas VIII Semester I Tahun Ajaran 2013/2014 pada Materi Fungsi). Skripsi. Program Studi Pendidikan Matematika, Jurusan PMIPA, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Serang, 2014. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya kemampuan komunikasi matematis dan pentingnya kemandirian belajar. Model pembelajaran AIR (Auditory, Intellectually, Repetition) dapat dijadikan sebagai solusi alternatif. Tujuan penelitian ini untuk melihat pencapaian akhir dan peningkatan kemampuan komunikasi matematis dan kemandirian belajar antara kelompok eksperimen dengan kelompok kontrol. Penelitian ini menggunakan metode kuasi eksperimen. Populasi penelitian adalah seluruh siswa kelas VIII pada salah satu SMP Negeri Kabupaten Tangerang. Instrumen yang digunakan adalah tes kemampuan komunikasi matematis dan skala kemandirian belajar. Analisis inferensial data dilakukan dengan uji-t pihak kanan. Hasil penelitian menunjukkan, pencapaian akhir dan peningkatan kemampuan komunikasi matematis dan kemandirian belajar kelompok eksperimen lebih baik daripada kelompok kontrol. Pencapaian akhir kemampuan komunikasi matematis kelompok eksperimen adalah 70,10 dengan kategori cukup dan pencapaian akhir kemandirian belajar adalah 78,19% dengan kategori kuat. Kata-kata Kunci : Komunikasi Matematis, Kemandirian Belajar, Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition
Uncontrolled Keywords: Mathematical Communication, Self-Regulated Learning, Auditory Intellectually Repetition Model Komunikasi Matematis, Kemandirian Belajar, Model Pembelajaran Auditory Intellectually Repetition
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QA Mathematics
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 29 Oct 2021 02:30
Last Modified: 29 Oct 2021 02:30
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4047

Actions (login required)

View Item View Item