Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

DAMPAK PENGGUNAAN MEDIA POP UP BOOK TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (Kuasi Eksperimen Terhadap Peserta Didik kelas V SD Negeri Serang 20)

Wulandari, Sri (2015) DAMPAK PENGGUNAAN MEDIA POP UP BOOK TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN SOSIAL (Kuasi Eksperimen Terhadap Peserta Didik kelas V SD Negeri Serang 20). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
DAMPAK PENGGUNAAN MEDIA POP UP BOOK TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN I.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (9MB)

Abstract

This research is aimed to find out and analyzing study result of the students in the subject social class 5th SDN Serang 20 on with pop up book use the media of learning academic year 2014/2015. The method used was quasi-experimental research design nonequivalent control group design. The sampling technique used is cluster sampling to select two classes. In this study, class VA as the experiment class make use of learning with a media of pop up book and VB as the control class using a simple of media, learning with a media pop up book with hypothesis study result of the students in the subject social class with the media pop up book better than study result of the students with use a simple media of learning. Research result obtained from test inferential toward the hypothesis. Based on data processing pretes obtained average value of a class of experiments = 52,08 and class control = 48,58. The result of the test different value penultimate class in standard significant = 0,05 obtained thitung = 3,24 and ttabel = 2,00172. Then can be inferred study result of the students before use the media of learning pop up book is indifferent. After learning, penultimate class given postes. Based on data processing postes obtained average value of a class of experiments = 60,30 and class control = 58,89. The result of the test different value penultimate class in standard significant = 0,05 obtained thitung = 0,37002 and ttabel = 2,00172. The result of the test the right penultimate class ttabel = 1,67155. Then can be concludid that study result towards the students of subject of social class use the media of learning pop up book is different not significant and not better than students using a simple media. Keywords: a media of learning pop up book, the result of the study, and the subject of social class.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorDamanhuri, Damanhuri198203032006041004
Thesis advisorNulhakim, lukman197904092007101001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis dampak penggunaan media pop up book terhadap hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPS tahun ajaran 2014/2015. Metode penelitian yang digunakan ialah kuasi eksperimen dengan desain penelitian Nonequivalent Control Group Design. Teknik penarikan sampel yang digunakan ialah cluster sampling untuk memilih 2 kelas. Pada penelitian ini, kelas VA sebagai kelas eksperimen menggunakan media pop up book dan kelas VB sebagai kelas kontrol menggunakan media sederhana. Hasil penelitian diperoleh dari uji inferensial terhadap hipotesis. Berdasarkan pengolahan data pretes diperoleh nilai rata-rata kelas ekperimen = 52,08 dan kelas kontrol 48,58. Dari hasil uji beda nilai kedua kelas pada taraf signifikan = 0,05 diperoleh thitung = 3,24 dan ttabel = 2,00172. Maka dapat disimpulkan hasil belajar peserta didik sebelum menggunakan media pop up book adalah tidak terdapat perbedaan. Setelah pembelajaran, kedua kelas diberikan postes. Berdasarkan pengolahan data postes diperoleh rata-rata nilai eksperimen = 60,30 dan kelas kontrol = 58,89. Dari hasil uji beda nilai kedua kelas pada taraf signifikan = 0,05 diperoleh thitung = 0,37002 dan ttabel = 2,00172. Peneliti juga melakukan uji pihak kanan diperoleh ttabel = 1,67155. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran IPS menggunakan media pop up book terdapat perbedaan yang tidak signifikan dan tidak lebih baik dengan peserta didik yang menggunakan media sederhana. Kata kunci: media pop up book, hasil belajar dan mata pelajaran IPS
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: media pop up book, hasil belajar dan mata pelajaran IPS Keywords: a media of learning pop up book, the result of the study, and the subject of social class.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1501 Primary Education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 28 Oct 2021 15:27
Last Modified: 28 Oct 2021 15:27
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4036

Actions (login required)

View Item View Item