Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

KORELASI ANTARA MOTIVASI BELAJAR DENGAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA KONSEP CIRI-CIRI MAKHLUK HIDUP DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEAM GAME TOURNAMENT (TGT) DI SMP AL-WUSTQO

EDISTYA SURYANDARI, TYAS (2018) KORELASI ANTARA MOTIVASI BELAJAR DENGAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA KONSEP CIRI-CIRI MAKHLUK HIDUP DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEAM GAME TOURNAMENT (TGT) DI SMP AL-WUSTQO. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
KORELASI ANTARA MOTIVASI BELAJAR DENGAN KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA KONSEP CIRI-CIRI MAKHLUK HIDUP DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TEAM GAME TOURNAMENT.PDF
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

This research aims to see correlation between students motivation to study with student’s cognitive ability through learning model Team Game Tournament on living organisms characteristics concept. Method being used here is a correlation technique. Researches population consists of students in 7th grade Al-Wustqo junior high school. Sample is taken by using purposive sampling method. Learning motivation as a independent cariable will be measured with quesionaire, and student’s cognitive ability as a dependent variable will be measured with objective test. Based on research result, learning motivatin achieved 77.8% on average results with good catrgory, meanwhile student’s cognitive ability achieved 76.25% with high category. Correlation between student’s motivation with student’s cognitive ability result is about 0.474 with significance value 0.35. Hence it proves us that there is a positive correlation between studenr’s motivation with student’s cognitive ability through learning model about living organisms characteristics at Al-Wustqo junior high school.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRahman, AdityaUNSPECIFIED
Thesis advisorRifqiawati, IkaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan motivasi belajar dengan kemampuan kognitif siswa melalui model pembelajaran Team Game Tournament pada konsep ciri-ciri makhluk hidup. Teknik yang digunakan dalam penelitian ini adalah teknik korelasi. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas VII di SMP Al-Wustqo. Sampel diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling. Motivasi belajar sebagai variabel bebas diukur menggunakan angket motivasi dan kemampuan kognitif sebagai variabel terikat diukur dengan tes objektif. Berdasarkan hasil penelitian, motivasi belajar memperoleh nilai rata-rata sebesar 77,8% dengan kategori baik, sedangkan kemampuan kognitif siswa memperoleh nilai rata-rata 76,25% dengan kategori tinggi. Korelasi antara motivasi siswa dengan kemampuan kognitif siswa sebesar 0,474 dengan nilai signifikasi 0,35. Hal tersebut menunjukan bahwa adanya hubungan postif antara motivasi belajar siswa dengan kemampuan kognitif siswa melalui model pembelajaran Team Game Tournament pada materi ciriciri makhluk hidup di SMP Al-Wustqo.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 08:17
Last Modified: 28 Oct 2021 08:17
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/4021

Actions (login required)

View Item View Item