Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN NUMERASI TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF PESERTA DIDIK PADA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN BERPENYEBUT SAMA DI KELAS III SDN CILAKU

Azki Qorialqurani, Salsabiya (2024) PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN NUMERASI TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF PESERTA DIDIK PADA MATERI PENJUMLAHAN DAN PENGURANGAN BERPENYEBUT SAMA DI KELAS III SDN CILAKU. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
Salsabiya Azki Q_2227170091_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (910kB)
[img] Text (Skripsi)
Salsabiya Azki Q_2227170091_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (206kB)
[img] Text (Skripsi)
Salsabiya Azki Q_2227170091_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (411kB)
[img] Text (Skripsi)
Salsabiya Azki Q_2227170091_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (361kB)
[img] Text (Skripsi)
Salsabiya Azki Q_2227170091_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (33kB)
[img] Text (Skripsi)
Salsabiya Azki Q_2227170091_Ref_Dapus.pdf
Restricted to Registered users only

Download (162kB)
[img] Text (Skripsi)
Salsabiya Azki Q_2227170091_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text (Skripsi)
Salsabiya Azki Q_2227170091_CP_Tur.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text (Skripsi)
Salsabiya Azki Q_2227170091_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

The use of learning media is not limited to reading materials and whiteboards but involves various technologies and multimedia as aspects that can enrich students' learning experiences. One of the learning media that can be used is learning videos. The use of learning videos in the context of developing numeracy skills has a positive impact on cognitive abilities. Learning videos enable the visualization of mathematical concepts using images, graphs and animations. By seeing visual representations, children can more easily understand and remember numeracy concepts. Learning videos often relate numeracy concepts to real-life situations. This helps children see the practical application of mathematics in a variety of contexts, making learning more relevant and meaningful. This research aims to find out whether the cognitive abilities of students who use numeracy learning videos are better than the cognitive abilities of students who use LKS. The method used in this research is an experimental method with a quasi-experimental design (quasi-experiment). The average score in the post-test for the experimental class was better ith results of 82,5 > 66,66 which means that H0 was reected and Ha was accepted. This indicates that the cognitive abilities of students who use numeracy learning videos (experiment clas) are better than the cognitive abilities of students who use LKS (control class)

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorTaufik, Muhammad198309022009121004
Thesis advisorSyachruri, Ahmad197908162005011006
Additional Information: Penggunaan media pembelajaran tidak terbatas pada bahan bacaan dan papan tulis saja tapi melibatkan berbagai teknologi dan multimedia menjadi aspek yang dapat memperkaya pengalaman belajar peserta didik. Salah satu diantara media pembelajaran yang dapat digunakan yaitu vidio pembelajaran. Penggunaan vidio pembelajaran dalam konteks pengembangan kemampuan numerasi memiliki dampak positif terhadap kemampuan kognitif. Video pembelajaran memungkinkan visualisasi konsep matematis dengan menggunakan gambar, grafik, dan animasi. Dengan melihat representasi visual, anak-anak dapat lebih mudah memahami dan mengingat konsep-konsep numerasi. Video pembelajaran sering kali mengaitkan konsep numerasi dengan situasi kehidupan nyata. Ini membantu anak-anak melihat aplikasi praktis dari matematika dalam berbagai konteks, membuat pembelajaran lebih relevan dan bermakna. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah kemampuan kognitif peserta didik yang menggunakan vidio pembelajaran numerasi lebih baik dibandingkan dengan kemampuan kognitif peserta didik yang menggunakan LKS. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen dengan desain eksperimen semu (kuasi eksperimen). Nilai rata rata pada post-test kelas eksperimen dengan kelas kontrol lebih baik dengan hasil 82,5 > 66,66 yang berarti bahwa H0 ditolak dan Ha diterima. Hal demikian menandakan bahwa kemampuan kognitif peserta didik yang menggunakan vidio pembelajaran numerasi (kelas eskperimen) lebih baik dibandingkan dengan kemampuan kognitif peserta didik yang menggunakan LKS (kelas control).
Uncontrolled Keywords: Learning Video, Numeracy, Cognitive Ability Vidio Pembelajaran, Numerasi, Kemampuan Kognitif.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Mrs Salsabiya azki Qorialqurani
Date Deposited: 16 Aug 2024 09:16
Last Modified: 16 Aug 2024 09:16
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/40091

Actions (login required)

View Item View Item