Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Pengembangan e-Sciebooklet pada Pembelajaran IPA Materi Isu-Isu Lingkungan untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik SMP

SULISTYANINGRUM, ANGGIE (2024) Pengembangan e-Sciebooklet pada Pembelajaran IPA Materi Isu-Isu Lingkungan untuk Menumbuhkan Kemampuan Berpikir Kreatif Peserta Didik SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYSA.

This is the latest version of this item.

[img] Text
ANGGIE SULISTYANINGRUM_2281200068_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text
ANGGIE SULISTYANINGRUM_2281200068_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
ANGGIE SULISTYANINGRUM_2281200068_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (899kB)
[img] Text
ANGGIE SULISTYANINGRUM_2281200068_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (529kB)
[img] Text
ANGGIE SULISTYANINGRUM_2281200068_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
ANGGIE SULISTYANINGRUM_2281200068_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (300kB)
[img] Text
ANGGIE SULISTYANINGRUM_2281200068_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (326kB)
[img] Text
ANGGIE SULISTYANINGRUM_2281200068_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text
ANGGIE SULISTYANINGRUM_2281200068_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)

Abstract

One of the competencies that is the goal of science learning is the ability to think creatively in students. Some schools show that science learning is still not optimal in fostering the ability to think creatively. One solution is to provide teaching materials that integrate the scope of indicators of creative thinking ability in the developed teaching materials, namely e-sciebooklets. This study aims to explain the level of validity and analyze the results of students' responses to the teaching materials developed, namely e-sciebooklet on environmental issues material to foster the creative thinking skills of junior high school students. The research method used is Research and Development (R&D) with a 4-D model consisting of four stages, namely define, design, development and disseminate, but this research is limited to the development stage. The instruments used in this study are validation instruments and student response questionnaire instruments. The level of product validity was measured using an assessed validation questionnaire which was assessed by 3 material expert lecturers, 3 teaching material expert lecturers and 3 junior high school science subject teachers who previously validated the instruments to be used first to the instrument experts (judgement). The results of the study showed that the e-sciebooklet obtained a percentage value of 91.66% with the category of "Very Valid" from the overall score of the experts. After being revised, a limited trial was conducted to analyze the responses of students who produced a percentage of 89.60% in the "Good" category. This shows that the e-sciebooklet that has been created can be used as an alternative teaching material to foster students' creative thinking skills.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorTUNJUNG BIRU, LULU198211122023212028
Thesis advisorDIAN APRELIA RESTI, VICA198804172015042005
Additional Information: Kompetensi yang menjadi tujuan pada pembelajaran IPA salah satunya adalah kemampuan berpikir kreatif pada peserta didik. Beberapa sekolah, menunjukkan bahwa pembelajaran IPA masih belum optimal dalam menumbuhkan kemampuan berpikir kreatif tersebut. Salah satu solusinya adalah dengan menyediakan bahan ajar yang mengintegrasikan ruang lingkup indikator kemampuan berpikir kreatif dalam bahan ajar yang dikembangkan yaitu e-sciebooklet. Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan tingkat validitas dan menganilis hasil respon peserta didik terhadap bahan ajar yang dikembangkan yaitu e-sciebooklet pada materi isu-isu lingkungan untuk menumbuhkan kemampuan berpikir kreatif peserta didik SMP. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R&D) dengan model 4-D yang terdiri dari empat tahap yaitu define, design, development dan disseminate, akan tetapi penelitian ini dibatasi hanya sampai tahap development. Instrumen yang digunakan pada penelitian ini adalah instrumen validasi dan instrumen lembar angket respon peserta didik. Tingkat kevalidan produk diukur menggunakan lembar angket validasi yang dinilai yang dinilai oleh 3 dosen ahli materi, 3 dosen ahli bahan ajar dan 3 guru mata pelajaran IPA SMP yang sebelumnya instrumen-instrumen yang akan digunakan divalidasi terlebih dahulu kepada ahli instrumen (judgement). Hasil penelitian menunjukkan bahwa e-sciebooklet memperoleh nilai presentase sebesar 91,66% dengan kategori “Sangat Valid” dari nilai keseluruhan para ahli. Setelah direvisi, dilakukannya uji coba terbatas untuk menganilisis respon peserta didik yang menghasilkan presentase sebesar 89,60% dengan kategori “Baik”. Hal ini menunjukkan bahwa e-sciebooklet yang dibuat sudah dapat dijadikan sebagai bahan ajar alternatif untuk menumbuhkan kemampuan berpikir kreatif peserta didik.
Uncontrolled Keywords: bahan ajar, e-sciebooklet, kemampuan berpikir kreatif. teaching materials, e-sciebooklet, creative thinking ability.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LB Theory and practice of education > LB1603 Secondary Education. High schools
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84201-Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam
Depositing User: Anggie Sulistyaningrum
Date Deposited: 15 Aug 2024 12:11
Last Modified: 15 Aug 2024 12:11
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/40073

Available Versions of this Item

Actions (login required)

View Item View Item