ZAHWA, ST (2024) PENGARUH KONTEN TIKTOK @sejarahseru.id SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP MINAT BELAJAR SEJARAH PADA MATERI PROKLAMASI KEMERDEKAAN INDONESIA DI KELAS XI SMA NEGERI 2 PANDEGLANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
ST ZAHWA_2288200014_FULLTEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (11MB) |
|
Text
ST ZAHWA_2288200014_01.pdf Restricted to Registered users only Download (981kB) |
|
Text
ST ZAHWA_2288200014_02.pdf Restricted to Registered users only Download (259kB) |
|
Text
ST ZAHWA_2288200014_03.pdf Restricted to Registered users only Download (412kB) |
|
Text
ST ZAHWA_2288200014_04.pdf Restricted to Registered users only Download (398kB) |
|
Text
ST ZAHWA_2288200014_05.pdf Restricted to Registered users only Download (118kB) |
|
Text
ST ZAHWA_2288200014_REFF.pdf Restricted to Registered users only Download (206kB) |
|
Text
ST ZAHWA_2288200014_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (10MB) |
|
Text
ST ZAHWA_2288200014_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (40MB) |
Abstract
The learning media used in the educational process is one of the determining factors in arousing students' interest in learning. TikTok, as a highly popular social media platform among teenagers, has great potential to be used as an engaging and effective learning medium. This study aims to determine the influence of TikTok content @sejarahseru.id as a learning media on the interest in studying history about the Proclamation of Indonesia's Independence in Class XI SMA Negeri 2 Pandeglang. The research method used is quantitative, with data collection through interviews, questionnaires, and observations. The theory used in this research is the Cognitive Theory of Multimedia Learning developed by Richard E. Mayer. This research was conducted in Class XI I with a total of 33 students. The study was carried out from May 27 to June 4. Based on the results, there is an influence between variable x and variable y, with simple linear regression analysis, partial test (t-test), and the coefficient of determination. The results of the simple linear regression analysis showed a value of 0.001 < 0.05, meaning that variable x influences variable y. Based on the partial test (t-test) results, the value of tcount = 6.719 and ttable = 0.374 or Sig. value 0.001 < 0.05, indicating a significant influence between variable x and variable y. Meanwhile, the coefficient of determination showed a value of 59.3%, meaning that the influence distribution in Class XI I reaches 59.3%. Students' interest in history is influenced by the video-based learning media on the @sejarahseru.id account.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Media pembelajaran yang digunakan dalam proses pembelajaran menjadi salah satu faktor penentu dalam membangkitkan minat belajar siswa. TikTok, sebagai platform media sosial yang sangat populer di kalangan remaja, memiliki potensi besar untuk dijadikan sebagai media pembelajaran yang menarik dan efektif. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh konten TikTok @sejarahseru.id sebagai media pembelajaran terhadap minat belajar sejarah pada materi proklamasi kemerdekaan Indonesia di Kelas XI SMA Negeri 2 Pandeglang. Metode penelitian yang digunakan adalah kuantitatif, dengan pengumpulan data melalui wawancara, angket, dan observasi. Teori yang digunakan dalam penelitian ini adalah Teori Kognitif Multimedia (Cognitive Theory of Multimedia Learning) yang dikembangkan oleh Richard E Mayer. Penelitian ini dilakukan di Kelas XI I dengan jumlah 33 peserta didik. Pelaksanaan penelitian dilakukan pada tanggal 27 Mei - 4 Juni. Berdasarkan hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat pengaruh antara variabel x terhadap variabel y, dengan dilakukannya pengujian analisis regresi linear sederhana, uji parsial (uji t), dan koefisien determinasi. Hasil analisis regresi linear sederhana diperoleh nilai 0.001 < 0,05 yang artinya variabel x berpengaruh terhadap variabel y. berdasarkan hasil uji parsial (uji t) diperoleh nilai thitung = 6,719 dan ttabel = 0,374 atau nilai Sig. 0,001 < 0,05, artinya terdapat pengaruh yang signifikan antara variabel x dan variabel y. sedangkan hasil koefisien determinasi diperoleh nilai sebesar 59,3%, yang artinya penyebaran pengaruh pada Kelas XI I mencapai angka 59,3 % minat belajar siswa pada mata pelajaran sejarah dipengaruhi oleh media pembelajaran berbasis video pada akun @sejarahseru.id. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | @sejarahseru.id, Learning Media, and Interest in Learning @sejarahseru.id, Media Pembelajaran, dan Minat Belajar | |||||||||
Subjects: | L Education > LA History of education | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 87201-Jurusan Pendidikan Sejarah |
|||||||||
Depositing User: | St Zahwa | |||||||||
Date Deposited: | 19 Aug 2024 08:44 | |||||||||
Last Modified: | 19 Aug 2024 08:44 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/40054 |
Actions (login required)
View Item |