Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

Strategi Komunikasi Podcast Dalam Pemenuhan Kebutuhan Informasi dan Hiburan (Studi Kasus Pada Podcast Festival Patah Hati di Spotify)

Aditya Permana, Gilang (2024) Strategi Komunikasi Podcast Dalam Pemenuhan Kebutuhan Informasi dan Hiburan (Studi Kasus Pada Podcast Festival Patah Hati di Spotify). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
Aditya Gilang Permana_6662200119_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Aditya Gilang Permana_6662200120_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (25kB)
[img] Text
Aditya Gilang Permana_6662200120_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (378kB)
[img] Text
Aditya Gilang Permana_6662200120_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (325kB)
[img] Text
Aditya Gilang Permana_6662200120_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (684kB)
[img] Text
Aditya Gilang Permana_6662200120_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (171kB)
[img] Text
Aditya Gilang Permana_6662200120_ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (397kB)
[img] Text
Aditya Gilang Permana_6662200120_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (651kB)
[img] Text
Aditya Gilang Permana_6662200119_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh fenomena podcast yang semakin berkembang di Indonesia dimana alasan utamanya adalah sifat podcast sendiri yang on demand karena pendengar dapat mencari konten sesuai dengan keinginan mereka lalu mendengarkannya secara gratis. Salah satu platform podcast yang paling terkenal adalah Spotify dan pada penelitian ini peneliti ingin mengetahui bagaimana Strategi Komunikasi Podcast Dalam Pemenuhan Kebutuhan Informasi dan Hiburan Pada Podcast Festival Patah Hati di Spotify. Metode penelitian yang dilakukan adalah dengan wawancara mendalam dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Pengumpulan data yang dilakukan adalah dengan wawancara dan observasi non-partisipan, dan model yang digunakan adalah model komunikasi dari Harold Laswell dengan menjawab pertanyaan Who, Says what, In which channel, To whom dan With what effect. Pada penelitian ini peneliti mendapatkan kesimpulan bahwa Strategi Komunikasi yang dilakukan Podcast Festival Patah Hati adalah 1. Penelitian terhadap topik, menghubungkan dengan pengalaman, dan menjabarkan point-point bahasan. 2. Penggunaan bahasa sehari- hari dalam pembuatan konten. 3. Melakukan promosi menggunakan media sosial podcasters dan melakukan kerja sama dengan sesama konten kreator. 4. Targetingnya merupakan Gen Z dengan usia 17-24 Tahun. 5. Memvalidasi perasaan pendengar agar membuat mereka merasa tidak sendirian dalam menghadapi problematika yang dialami terkait hubungan.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorPANDU WITANTRA, ARI198204222006041002
Thesis advisorZAKARIA, ZAKARIA198612282022031003
Additional Information: This research is motivated by the growing phenomenon of podcasts in Indonesia where the main reason is the nature of podcasts themselves are on demand because listeners can search for content to their liking and then listen to it for free. One of the most famous podcast platforms is Spotify and in this study researchers wanted to find out how the Podcast Communication Strategy in meeting the needs of Information and entertainment at the Broken Heart Podcast Festival on Spotify. The research method is by in-depth interviews with descriptive qualitative approach. Data collection was conducted by interviews and observations of non-participants, and the model used is a communication model of Harold Laswell by answering questions Who, Says what, In which channel, To whom, and With what effect. In this study, the researchers concluded that the communication strategy carried out by The Broken Heart Podcast Festival is 1. Research the topic, connect with experience, and describe the points of discussion. 2. Everyday use of language in content creation. 3. Promote using podcasters ' social media and collaborate with fellow content creators. 4. The target is Gen Z with ages 17-24 years. 5. Validating the feelings of listeners to make them feel not alone in facing problems experienced related to relationships.
Uncontrolled Keywords: Strategi Komunikasi, Podcast, Model Komunikasi Lasswell Communication Strategy, Podcast, Laswell Communication Model.
Subjects: Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Depositing User: Aditya Gilang Permana
Date Deposited: 15 Aug 2024 10:07
Last Modified: 15 Aug 2024 10:07
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/39850

Actions (login required)

View Item View Item