Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERBEDAAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION (GI) PADA MATA PELAJARAN IPA UNTUK SISWA KELAS IV SD

DIKRI, AHMAD (2017) PERBEDAAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION (GI) PADA MATA PELAJARAN IPA UNTUK SISWA KELAS IV SD. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PERBEDAAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEPDAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION (GI) PADA MATA PELAJARAN IPA UNTUK SISWA KELAS IV SD.PDF
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

This research is motivated by GI learning model which has student center learning stage, which is the model that teachers often use in learning is just monotonous and concentrated only on the teacher. The purpose of this research is to know the difference of understanding ability of science concept and motivation between students who get cooperative type model of GI learning with direct learning model. Quasi-experimental research of this type of Quasi Experiments tested the ability to understand the concept and motivation of student learning by applying GI learning model and direct learning. The population in this study were all fourth graders of elementary school, while the sample in this research was class IV B as experiment class treated with GI learning model and class IV A as control class which treated by direct learning model . The results obtained from the data processing with the results of statistical calculations using SPSS 22 applications in the experimental class and control with the significance level of 0.05 are as follows (1) Test data normality of the ability of understanding the concept of pretest experimental class obtained value Sig = 0.05 and data pretest control class obtained Sig value = 0.61. (2) Test of data normality of comprehension ability of posttest concept of experimental class obtained Sig = 0,46 and control class posttest data obtained Sig = 0,04. (3) Test of normality of learning motivation data of science student of pretest of experimental class obtained Sig = 0,31 and pretest data of control class obtained by Sig value = 0,01. (4) Test of normality of learning motivation data of science of science of post test of experiment class obtained by Sig = 0,00 and data of posttest of control class obtained by Sig value = 0,08. (5) Homogeneity test of pretest concept comprehension data obtained Sig = 0.36. (6) The t-test of understanding of the concept of pretest class is obtained Sig = 0.18 and the posttest class is obtained Sig = 0.21. (7) Student's learning motivation t test on pretest data Sig = 0.40 and posttest data obtained Sig = 0.48. Viewed from the results it is known that students who get cooperative learning model type GI does not have differences in the ability of understanding the concept and motivation of science learning with students who get direct learning model. As well as the ability to understand the concept and motivation to learn science IPA students who get cooperative learning model type GI is not better than students who get direct learning model.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNulhakim, LukmanUNSPECIFIED
Thesis advisorAndriana, EncepUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh model pembelajaran GI yang memiliki tahap pembelajaran student center, yang mana model yang sering digunakan guru dalam pembelajaran hanya monoton dan hanya terpusat pada guru. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui perbedaan kemampuan pemahaman konsep dan motivasi belajar IPA antara siswa yang mendapatkan model pembelajaran kooperatif tipe GI dengan model pembelajaran langsung. Penelitian kuantitatif jenis Eksperimen Kuasi ini melakukan uji coba terhadap kemampuan pemahaman konsep dan motivasi belajar siswa dengan menerapkan model pembelajaran GI dan pembelajaran langsung. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SD, sedangkan sampel dalam penelitian ini adalah kelas IV B sebagai kelas eksperimen (experiment class) yang diberi perlakuan model pembelajaran GI dan kelas IV A sebagai kelas kontrol (control class) yang diberi perlakuan model pembelajaran langsung. Hasil yang diperoleh dari pengolahan data dengan hasil perhitungan statistik menggunakan aplikasi SPSS 22 di kelas eksperimen dan kontrol dengan taraf signifikansi 0,05 adalah sebagai berikut (1) Uji normalitas data kemampuan pemahaman konsep pretes kelas eksperimen diperoleh nilai Sig.= 0,05 serta data pretest kelas kontrol diperoleh nilai Sig.= 0,61. (2) Uji normalitas data kemampuan pemahaman konsep posttest kelas eksperimen diperoleh Sig.= 0,46 serta data posttest kelas kontrol diperoleh Sig.= 0,04. (3) Uji normalitas data motivasi belajar IPA siswa pretest kelas eksperimen diperoleh Sig.= 0,31 serta data pretest kelas kontrol diperoleh nilai Sig.= 0,01. (4) Uji normalitas data motivasi belajar IPA siswa postest kelas eksperimen diperoleh Sig.= 0,00 serta data posttest kelas kontrol diperoleh nilai Sig.= 0,08. (5) Uji homogenitas data pemahaman konsep pretest diperoleh Sig.= 0,36. (6) Uji t kemampuan pemahaman konsep kelas pretest diperoleh Sig.= 0,18 serta kelas posttest diperoleh Sig.= 0,21. (7) Uji t motivasi belajar IPA siswa pada data pretest Sig.= 0,40 serta data posttest diperoleh Sig.= 0,48. Dilihat dari hasil tersebut diketahui bahwa siswa yang mendapatkan model pembelajaran kooperatif tipe GI tidak memiliki perbedaan kemampuan pemahaman konsep dan motivasi belajar IPA dengan siswa yang mendapatkan model pembelajaran langsung. Serta kemampuan pemahaman konsep dan motivasi belajar IPA siswa yang mendapatkan model pembelajaran kooperatif tipe GI tidak lebih baik daripada siswa yang mendapatkan model pembelajaran langsung.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 04:27
Last Modified: 28 Oct 2021 04:27
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3970

Actions (login required)

View Item View Item