Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERBANDINGAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN ROUND ROBIN DAN MODEL PEMBELAJARAN DIRECT INSTRUCTION

Wildan Darmaheryandi, Muhammad (2017) PERBANDINGAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN ROUND ROBIN DAN MODEL PEMBELAJARAN DIRECT INSTRUCTION. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PERBANDINGAN KETERAMPILAN MENULIS PUISI MELALUI PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN ROUND ROBIN DAN MODE.PDF
Restricted to Registered users only

Download (15MB)

Abstract

This study attemps to know wether their is a difference skill of writing poetry through the application of a Round Robin learning model and learning model of Direct Instruction and to determine the skills of student to write poetry by application of Roun Robin learning model better than student who trourgh Direct Instruction learning model on fifth grade on elementary school of Pandeglang 3 on 2016-2017.The research metodologi used by the method of quasi experimental research design Non-Equivalent Pre-Test Post-Test Control Group Design. The population of this research is the student of fifth grade on elementary school of Pandeglang 3. The sample of this research is student of 5B as experiment class and 5A as a control class. The techniques collecting data used an instrument test of writing poetry. The validity instrumen used is content validation with Judgement Expert. The techniques data analysis done by using t-test. t-test result on Post-test score of control class and experiment class is thitung 2,25 with df 68. The value of thitung in the accounts showed - ttabel less than the value of thitung greater than value of ttabel on signification ∝ 2 = 0,05 2 = 0,025. (-1,99 ≤2,25≤1,99), while Pre-test of control class and experiment class is thitung 0,25 with df 68. The value of thitung in the accounts showed - ttabel less than the value of thitung less than value of ttabel on signification ∝ 2 = 0,05 2 = 0,025. (-1,99 ≤0,25≤1,99). So there is a difference skills of writing poetry between control class and experiment class and skills of writing poetry by application of round robin learning model better than student who through direct instruction.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHerwan, HerwanUNSPECIFIED
Thesis advisorHendracipta, NanaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat perbedaan keterampilan menulis puisi siswa melaui model pembelajaran Round Robin dengan siswa yang melalui model pembelajaran Direct Intruction dan untuk mengetahui apakah keterampilan siswa dalam menulis puisi melalui model pembelajaran Round Robin lebih baik dari pada siswa yang melaui model pembelajaran Direct Intruction pada siswa kelas V SDN Pandeglang 3 Tahun Pembelajaran 2016/2017. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuasi eksperimen dengan desain penelitian Non Equivalent Pre-Test Post-Test Control Group Design. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas V SDN Pandeglang 3. Sample penelitian ini adalah siswa kelas VB sebagai kelas eksperimen dan kelas VA sebagai kelas kontrol. Teknik pengumpulan data menggunakan instrumen tes menulis puisi. Validitas instrumen yang digunakan adalah validasi isi dengan expert judgement. Teknik analisis data dilakukan dengan menggunakan uji-t. Hasil uji-t pada skor posttest kelas kontrol dengan eksperimen menghasilkan thitung sebesar 2,25 dengan df 68. Nilai thitung dalam perhitungan tersebut menunjukan - ttabel lebihkecil dari nilai thitung lebihbesar dari nilai ttabel pada signifikansi ∝ 2 = 0,05 2 = 0,025. (-1,99 ≤2,25≤1,99), sedangkan pretest kelas kontrol dan eksperimen menunjukan bahwa thitung adalah 0,25 dengan df 68. Nilai thitung dalam perhitungan tersebut menunjukan - ttabel lebihkecil dari nilai thitung lebihkecil dari nilai ttabel pada signifikansi ∝ 2 = 0,05 2 = 0,025. (-1,99 ≤0,25≤1,99). Dengan demikian terdapat perbedaan keterampilan menulis puisi antara kelas kontrol dan kelas eksperimen dan keterampilan menulis puisi siswa yang melalui model pembelajaran Round Robin lebih baik dibandingkan dengan siswa yang melalui model pembelajaran Direct Intruction.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 03:55
Last Modified: 28 Oct 2021 03:55
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3957

Actions (login required)

View Item View Item