Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERBANDINGAN HASIL BELAJAR SISWA YANG MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DAN DISCOVERY LEARNING PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SMP

YULIANA, IRNA (2017) PERBANDINGAN HASIL BELAJAR SISWA YANG MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DAN DISCOVERY LEARNING PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA SMP. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PERBANDINGAN HASIL BELAJAR SISWA YANG MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING DAN D.PDF
Restricted to Registered users only

Download (14MB)

Abstract

This research is motivated by low mathematical result learning of students on cognitive aspects, so it is necessary to find alternative learning that can improve students' mathematical result learning. According to Ernest (Argitya, 2010) that learning math is first and foremost is active, with students learning through games, Activities, investigations, projects, discussions, explorations, and inventions. Two models of learning that can be used as an alternative is the Application of learning model Problem Based Learning and Discovery Learning. In addition to external factors that affect student result learning internal factors also affect student result learning one example is the early ability mathematical students. This study aims to determine: (1) Are the results of learning mathematics students using Problem Based Learning model of learning is better than the students who use the learning model Discovery Learning? (2) Is there a difference in the results of students 'mathematics learning in the class using the Problem Based Learning model and the students using the Discovery Learning model based on the students' initial ability? (3) Is there an interaction between the learning model and the initial ability of the students in the Problem Based Learning And Discovery Learning. This research was conducted in SMP Negeri 2 Serang City. The sample selection used cluster random sampling technique, with quasi-experimental method and non-equivalent control group design. The results showed: (1) The result of student's mathematical learning (cognitive aspect) in the class using Problem-Based Learning model is better than the students who use the learning model of Discovery learning. (2) there is difference of mathematical learning result of student based on student's early ability either in class which use learning model of Problem based Learning or in class which use learning model of Discovery learning, where in each category of initial ability that mean value of learning result in class problem based Learning is better than discovery learning class (3) there is no interaction between learning model and student's early ability to student learning outcomes.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFatah, AbdulUNSPECIFIED
Thesis advisorJaenudin, JaenudinUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya hasil belajar matematis siswa pada aspek kognitif, sehingga perlu dicari alternatif pembelajaran yang dapat meningkatkan hasil belajar matematis siswa, Menurut Ernest (Argitya, 2010) bahwa belajar matematika adalah pertama dan paling utama adalah aktif, dengan siswa belajar melalui permainan, kegiatan, penyelidikan, proyek, diskusi, eksplorasi, dan penemuan. Dua model pembelajaran yang dapat dijadikan alternatif adalah Penerapan model pembelajaran Problem Based Learning dan Discovery Learning. Selain faktor eksternal yang mempengaruhi hasil belajar siswa faktor internal juga mempengaruhi hasil belajar siswa salah satu contohnya yaitu kemampuan awal matematis siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: (1) Apakah hasil belajar matematika siswa yang menggunakan model pembelajaran Problem Based Learning lebih baik dari pada siswa yang menggunakan model pembelajaran Discovery Learning? (2)Apakah terdapat perbedaan hasil belajar matematika siswa pada kelas yang menggunakan model pembelajaran Problem Based Learning dan siswa yang menggunakan model pembelajaran Discovery Learning berdasarkan kemampuan awal siswa?(3)Apakah terdapat interaksi antara model pembelajaran dan kemampuan awal siswa pada kelas Problem Based Learning dan Discovery Learning. Penelitian ini dilaksanakan di SMP Negeri 2 Kota Serang. Pemilihan sampel menggunakan teknik cluster random sampling, dengan metode kuasi eksperimen dan desain kelompok kontrol non-ekivalen. Hasil penelitian menunjukan: (1) Hasil belajar matematis siswa (aspek kognif) pada kelas yang menggunakan model pembelajaran Problem based Learning lebih baik dari pada siswa yang menggunakan model pembelajaran Discovery learning. (2) terdapat perbedaan hasil belajar matematis siswa berdasarkan kemampuan awal siswa baik pada kelas yang menggunakan model pembelajaran Problem based Learning maupun pada kelas yang menggunakan model pembelajaran Discovery learning, dimana pada setiap kategori kemampuan awal bahwa nilai rata-rata hasil belajar pada kelas problem based learning lebih baik dari pada kelas discovery learning(3) tidak terdapat interaksi antara model pembelajaran dan kemampuan awal siswa terhadap hasil belajar siswa.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 03:48
Last Modified: 28 Oct 2021 03:48
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3953

Actions (login required)

View Item View Item