Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PERBANDINGAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PBL (PROBLEM BASED LEARNING) DAN MODEL PEMBELAJARAN TTW (THINK, TALK, WRITE) PADA SUBKONSEP GANGGUAN SISTEM PENCERNAAN MANUSIA DI SMP IT AL-GINA

ATIYAH, TIYA (2017) PERBANDINGAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PBL (PROBLEM BASED LEARNING) DAN MODEL PEMBELAJARAN TTW (THINK, TALK, WRITE) PADA SUBKONSEP GANGGUAN SISTEM PENCERNAAN MANUSIA DI SMP IT AL-GINA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PERBANDINGAN HASIL BELAJAR KOGNITIF SISWA MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN PBL (PROBLEM BASED LEARN.PDF
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

This research aims to determine the comparison of cognitive learning outcomes of students using PBL (Problem Based Learning) learning model and TTW learning model (Think, Talk, Write) on the sub concept of human digestive system disorders. The method used in this research is quasi experiment using randomized control group only design. The research population is all students of grade VIII SMP IT Al-Gina academic year 2015/2016. By research sample of student of class VIII B as class of PBL and VIII D as TTW class taken by purposive sampling. Cognitive Ability of students measured using multiple choice tests, the average value of students’ cognitive abilities on the PBL class is equal to 84.58 and in the TTW class are 76.25. The conclusion is that there are differences in cognitive learning outcomes among students using PBL learning model and students using TTW learning model on the sub concept of human digestive system disorder in SMP IT Al-Gina.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorUtari, EnggarUNSPECIFIED
Thesis advisorRomlah Noer Hodijah, SitiUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbandingan hasil belajar kognitif siswa menggunakan model pembelajaran PBL (Problem Based Learning) dan model pembelajaran TTW (Think, Talk, Write) pada subkonsep gangguan sistem pencernaan manusia. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah quasi eksperimen dengan menggunakan desain randomized control group only. Populasi penelitian yaitu seluruh siswa kelas VIII SMP IT Al- Gina tahun ajaran 2015/2016. Dengan sampel penelitian siswa kelas VIII B sebagai kelas PBL dan VIII D sebagai kelas TTW diambil secara purposive sampling. Kemampuan Kognitif siswa di ukur menggunakan tes pilihan ganda nilai rata-rata kemampuan kognitif siswa pada kelas PBL yaitu sebesar 84,58 dan pada kelas TTW sebesar 76,25 pada kategori baik. Kesimpulannya yaitu terdapat perbedaan hasil belajar kognitif antar siswa yang menggunakan model pembelajaran PBL dan siswa yang menggunakan model pembelajaran TTW pada subkonsep gangguan sistem pencernaan manusia di SMP IT Al- Gina.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 03:46
Last Modified: 28 Oct 2021 03:46
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3952

Actions (login required)

View Item View Item