Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL CIRCUIT LEARNING PADA KONSEP MEMELIHARA DAN MELESTARIKAN ALAM MATA PELAJARAN IPA SEKOLAH DASAR

FATIMAH, SITI (2017) PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL CIRCUIT LEARNING PADA KONSEP MEMELIHARA DAN MELESTARIKAN ALAM MATA PELAJARAN IPA SEKOLAH DASAR. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENINGKATAN KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SISWA MELALUI PENERAPAN MODEL CIRCUIT LEARNING PADA KONSE.PDF
Restricted to Registered users only

Download (14MB)

Abstract

The ability understanding of the solution of proplem students is still low in learning science nature. Students are still trouble in understanding of the material. This study aims to determine how increased learning model Circuit Learning on students problem-solving abilities and find out if the model learning Learning Circuit is higher than the Direct Instruction learning model. The method used in this research is quasi experimental method type nonequivalent control group design with purposive sampling technique. The population of this entire class III SDN Tegalkembang with a sample that is class IIIA as an experimental class using a model of Learning and class IIIB Circuit as the control class uses the Direct Instruction learning model at SDN Tegalkembang 2016/2017 school year on the subjects of Natural Sciences, especially in material ways Maintain and preserve nature. Based on the results of the study, obtained the ability to solve problems of students using Circuit Learning model is 0.35, while in the direct learning class is 0.25. The test results of data analysis using t-test 'the two parties, ie t = 6.66 ≥ table = 2.015, then H0 is rejected Ha accepted. And from the test-t 'one party is thitung = 6,66 ≥ ttabel = 1.68, then Ha rejected H0 accepted. It can be concluded that an increase in the problem solving ability of students to use learning model Circuit Learning with students who use the Direct Instruction learning model of learning. As well as problem-solving abilities among students who use low-circuit learning models higher than students using Direct Instruction learning models.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHenracipta, NanaUNSPECIFIED
Thesis advisorAndriana, EncepUNSPECIFIED
Additional Information: Kemampuan pemecahan masalah siswa masih rendah dalam pembelajaran IPA. Siswa masih kesulitan dalam memahami materi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana peningkatan model pembelajaran Circuit Learning terhadap kemampuan pemecahan masalah siswa dan mengetahui apakah pembelajaran model Circuit Learning lebih tinggi daripada model pembelajaran Direct Instruction. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kuasi ekperimen tipe nonequivalent control grup design dengan teknik purposive sampling. Populasi pada penelitian ini seluruh kelas III SDN Tegalkembang dengan sampel yaitu kelas IIIA sebagai kelas eksperimen menggunakan model Circuit Learning dan kelas IIIB sebagai kelas kontrol menggunakan model pembelajaran Direct Instruction pada SDN Tegalkembang tahun pelajaran 2016/2017 pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam khususnya pada materi cara memelihara dan melestarikan alam. Berdasarkan hasil penelitian, diperoleh peningkatan kemampuan pemecahan masalah siswa yang menggunakan model Circuit Learning yaitu 0,35, sedangkan pada kelas pembelajaran langsung yaitu 0,25. Hasil uji analisis data menggunakan uji-t’ dua pihak yaitu thitung = 6,66 ≥ ttabel = 2,01, maka H0 ditolak Ha diterima. serta dari uji-t’ satu pihak yaitu thitung = 6,66 ≥ ttabel = 1,68, maka H0 ditolak Ha diterima. Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa terdapat peningkatan kemampuan pemecahan masalah antara siswa yang menggunakan model pembelajaran Circuit Learning dengan siswa yang menggunakan model pembelajaran pembelajaran Direct Instruction. Serta kemampuan pemecahan masalah antara siswa yang menggunakan model pembelajaran Circuit learning lebih tingi daripada siswa yang menggunakan model pembelajaran Direct Instruction.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 03:36
Last Modified: 28 Oct 2021 03:36
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3946

Actions (login required)

View Item View Item