Veronika, Rika (2024) ANALISIS KEBUTUHAN PERANGKAT PEMBELAJARAN PADA SMK KONSENTRASI KEAHLIAN TEKNIK PEMESINAN TERINTEGRASI DUNIA USAHA DUNIA INDUSTRI DAN DUNIA KERJA (DUDIKA). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.
Text (SKRIPSI)
RIKA VERONIKA_2284200030_02..pdf Restricted to Registered users only Download (354kB) |
|
Text (SKRIPSI)
RIKA VERONIKA_2284200030_03..pdf Restricted to Registered users only Download (556kB) |
|
Text (SKRIPSI)
RIKA VERONIKA_2284200030_01..pdf Restricted to Registered users only Download (985kB) |
|
Text (SKRIPSI)
RIKA VERONIKA_2284200030_05..pdf Restricted to Registered users only Download (213kB) |
|
Text (SKRIPSI)
RIKA VERONIKA_2284200030_04..pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text (SKRIPSI)
RIKA VERONIKA_2284200030_FULL TEXT.pdf Restricted to Registered users only Download (12MB) |
|
Text (SKRIPSI)
RIKA VERONIKA_2284200030_REF.pdf Restricted to Registered users only Download (239kB) |
|
Text (SKRIPSI)
RIKA VERONIKA_2284200030_LAMP.pdf Restricted to Registered users only Download (9MB) |
|
Text (SKRIPSI)
RIKA VERONIKA_2284200030_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (21MB) |
Abstract
The research aims to find out the learning tools needed by the school and the needs of DUDIKA. This type of research is survey research where researchers obtain data from certain places that are natural or not artificial. The respondents in this study were 3 teachers, 155 students and 6 industrial employees. The method used in this research is needs analysis with the Exploratory Factor Analysis (EFA) type. The data collected were interview data, document study checklist sheets and questionnaires which were analyzed descriptively. The results of this research can be seen as follows: (1) The need for DUDIKA integrated learning tools for student aspects worth 13,531 is in the very needed category; (2) The need for DUDIKA integrated learning tools for teacher aspects worth 304 is in the very needed category; (3) The need for DUDIKA integrated learning tools for industrial aspects worth 668 is in the very needed category. Needs: Learning tools are needed that are adapted to Learning Achievements (CP), Learning Objectives Flow (ATP) and integrated with DUDIKA's needs to improve students' cognitive and psychomotor aspects. The material focuses on knowledge, skills, work attitudes and critical aspects oriented to learning goals and DUDIKA needs. Learning is centered on students (student center) which prioritizes Problem Based Learning (PBL) and Project Based Learning (PjBL) learning methods. Visit study activities and strengthening soft skills are carried out to complement learning activities.
Item Type: | Thesis (S1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | Penelitian bertujuan untuk mengetahui perangkat pembelajaran yang dibutuhkan oleh pihak sekolah dan kebutuhan dari pihak DUDIKA. Jenis penelitian ini merupakan penelitian survei dimana peneliti mendapatkan data dari tempat tertentu yang alamiah atau bukan buatan. Responden pada penelitian ini adalah 3 orang guru, 155 peserta didik dan 6 orang karyawan industri. Metode yang dipakai pada penelitian ini adalah analisis kebutuhan dengan tipe Exploratory Factor Analysis (EFA). Data yang dikumpulkan yakni data wawancara, lembar ceklis studi dokumen dan angket yang dianalisis secara deskriptif. Hasil penelitian ini dapat dilihat sebagai berikut: (1) Kebutuhan perangkat pembelajaran terintegrasi DUDIKA aspek peserta didik senilai 13.531 masuk dalam kategori sangat dibutuhkan; (2) Kebutuhan perangkat pembelajaran terintegrasi DUDIKA aspek guru senilai 304 masuk dalam kategori sangat dibutuhkan; (3) Kebutuhan perangkat pembelajaran terintegrasi DUDIKA aspek industri senilai 668 masuk dalam kategori sangat dibutuhkan. Kebutuhan Dibutuhkan perangkat pembelajaran yang disesuaikan dengan Capaian Pembelajaran (CP), Alur Tujuan Pembelajaran (ATP) dan diintegrasikan dengan kebutuhan DUDIKA untuk meningkatkan aspek kognitif dan psikomotorik peserta didik. Materi berfokus kepada pengetahuan, keterampilan, sikap kerja serta aspek kritis yang berorientasi kepada tujuan pembelajaran dan kebutuhan DUDIKA. Pembelajaran bersifat terpusat kepada peserta didik (student center) yang mengutamakan metode pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dan Project Based Learning (PjBL). Kegiatan visit study dan penguatan soft skills yang dilakukan untuk melengkapi kegiatan pembelajaran. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | Needs Analysis, EFA, Learning Tools, Vocational School Analisis Kebutuhan, EFA, Perangkat Pembelajaran, SMK | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) | |||||||||
Divisions: | 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 83203-Jurusan Pendidikan Vokasional Teknik Mesin 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan |
|||||||||
Depositing User: | Rika Veronika | |||||||||
Date Deposited: | 10 Aug 2024 15:06 | |||||||||
Last Modified: | 10 Aug 2024 15:06 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/39459 |
Actions (login required)
View Item |