Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL BILANGAN MELALUI PERMAINAN BOLA ANGKA

Wulandari, Suci (2017) PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL BILANGAN MELALUI PERMAINAN BOLA ANGKA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL BILANGAN MELALUI PERMAINAN BOLA ANGKA.PDF
Restricted to Registered users only

Download (6MB)

Abstract

The purpose of this study is to increase the ability to recognize numbers. Ability to recognize the number of children of group B in Islamic Kindergarten Al-Fityah Jakarta can be said is still low this can be seen from the low ability to recognize numbers, this is evidenced by the inability of children in recognizing numbers, Children are still often mistaken or inverted in showing the symbol number, have not been able to connect numbers with images, write numbers 1-10 correctly, and the child has not been able to count 10-1 back numbers. where children still have to be assisted by teachers to be able to do LKA, children tend to be able to mention numbers but can not write them. while learning is still a cool chatting, Children lack concentration, prefer to joke with their own friends while the teacher is explaining and the lack of interest and attention of children in learning. The research method used is action research (PT). The research subjects consist of 10 children of Al-Fityah Jakarta Islamic Kindergarten located on Jl. Papanggo II C No.72 B Rt 004 / Rw 003 Ex. Papanggo Kec. Tanjung Priuk, North Jakarta. The design of the action intervention / design of the research cycle includes the stages of: a) planning, b) action and observation, c) raflection. Data collection techniques through observation, field notes, interviews and documentation notes. Data analysis was obtained from the comparison between the ability to recognize the number of children before and after the action. The results obtained from pre-research that is 33% then after implementing the action cycle I showed the percentage increase in the ability to recognize the number of 49%, then the results obtained after the action in cycle II show the percentage increase in the ability to recognize the number of 70%. Thus the ability to recognize the number of children increases and is at a very good developing stage. So it can be concluded, that through the game of ball numbers can improve the ability to recognize the number of children of group B in Islamic Kindergarten Al-Fityah Jakarta.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRusdiyani, IstiUNSPECIFIED
Thesis advisorRosidah, LailyUNSPECIFIED
Additional Information: Tujuan penelitian ini untuk peningkatkan kemampuan mengenal bilangan. Kemampuan mengenal bilangan anak kelompok B di TK Islam Al-Fityah Jakarta dapat dikatakan masih rendah hal ini bisa dilihat dari rendahnya kemampuan mengenal bilangan, hal ini dibuktikan dengan ketidak mampuan anak dalam mengenal bilangan, Anak masih sering keliru atau terbalik dalam menunjukkan lambang bilangan, anak belum mampu menghubungkan bilangan dengan gambar, menulis bilangan 1-10 dengan benar, dan anak belum mamp menghitung bilangan mundur 10-1. dimana anak masih harus dibantu oleh guru untuk dapat mengerjakan LKA, anak cenderung dapat menyebutkan bilangan tapi tidak dapat menulisnya. ketika belajar masih ada yang mengobrol, Anak kurang konsentrasi, lebih suka bersenda gurau sendiri dengan temannya ketika guru sedang menjelaskan dan kurangnya minat dan perhatian anak dalam belajar. Metode penelitian yang digunakan adalah penelitian tindakan (PT). Subjek penelitian terdiri dari 10 anak TK Islam Al-Fityah Jakarta yang berlokasi di Jl. Papanggo II C No.72 B Rt 004/ Rw 003 Kel. Papanggo Kec. Tanjung Priuk Jakarta Utara. Desain interfensi tindakan/rancangan siklus penelitian ini meliputi tahap-tahap: a) perencanaan, b) tindakan dan pengamatan, c) rafleksi. Teknik pengumpulan data melalui observasi, catatan lapangan, wawancara dan catatan dokumentasi. Analisis data diperoleh dari hasil perbandingan antara kemampuan mengenal bilangan anak sebelum dan sesudah dilakukan tindakan. Hasil yang diperoleh dari pra penelitian yaitu 33% kemudian setelah melaksanakan tindakan siklus I menunjukan prosentase peningkatan kemampuan mengenal bilangan sebesar 49%, selanjutnya hasil yang diperoleh setelah malaksanakan tindakan pada siklus II menunjukan prosentase peningkatan kemampuan mengenal bilangan sebesar 70%. Dengan demikian kemampuan mengenal bilangan anak meningkat dan berada pada taraf berkembang sangat baik. Maka dapat disimpulakan, bahwa melalui permainan bola angka dapat meningkatkan kemampuan mengenal bilangan anak kelompok B di TK Islam Al- Fityah Jakarta.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 03:34
Last Modified: 28 Oct 2021 03:34
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3944

Actions (login required)

View Item View Item