Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

IMPLEMENTASI LKS HASIL PENELITIAN MAKROLAGA SEBAGAI SUMBER BELAJAR BIOLOGI TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA KONSEP KEANEKARAGAMAN HAYATI DI KELAS X SMA NEGERI 1 KRAMATWATU

Tri Wulandari, Fera (2015) IMPLEMENTASI LKS HASIL PENELITIAN MAKROLAGA SEBAGAI SUMBER BELAJAR BIOLOGI TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA PADA KONSEP KEANEKARAGAMAN HAYATI DI KELAS X SMA NEGERI 1 KRAMATWATU. S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
IMPLEMENTASI LKS HASIL PENELITIAN MAKROLAGA SEBAGAI SUMBER BELAJAR BIOLOGI TERHADAP HASIL BELA.pdf - Published Version
Restricted to Registered users only until 2015.

Download (24MB)

Abstract

This research aims to know the difference between student learning outcomes using Research Result Student Worksheet (LKS hasil penelitian) with School Student Worksheet (LKS sekolah) in learning biology. This research constitute quasi experiment research desain using nonrandomized pretest-posttest Control Group Desain. Research Result Student Worksheet as independent variabel and student learning result as dependent variabel. The population in this study were all students of class X SMAN 1 Kramatwatu academic year 2014/2015. Sample in this research consist of two classes, X MIA 3 as the control class and X MIA 1 as the experiment class. The samples of this study were taken by simple random sampling. The data collecting technique used test, questionnaire, and observation. Technique of analysis used t-test and non parametric test for hipotesis test. The result of hypotesis test was implementation result research macroalgae student worksheet about student learning outcomes in the cognitive abilities obtained value of t-test sig 2 (tailed) of 0,0014 < 0,005, hypotesis test was implementation result research macroalgae student worksheet about student learning outcomes in the affective abilities obtained value of t test-sig 2 (tailed) of 0,000 < 0,05, and hypotesis test was implementation result research macroalgae student worksheet about student learning outcomes in the physicomotor abilities obtained value of nonparametric test sig 2 (tailed) of 0,000 < 0,05. Based on the results of this research it can be concluded that: there is a difference in increasing student learning outcomes which use research results student worksheet with school student worksheet on learning biology. Keywords: Learning Outcomes, Implementation, Student Worksheet

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAmelia, Evi197207272005012001
Thesis advisorNulhakim, Lukman197904092007101001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan hasil belajar siswa yang menggunakan LKS hasil penelitian makrolaga dengan LKS sekolah pada pembelajaran biologi. Penelitian ini merupakan penelitian quasi eksperiment atau eksperimen semu yang menggunakan desain penelitian nonrandomized pretest- posttest Control Group Desain. Populasi dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X SMA Negeri 1 Kramatwatu tahun pelajaran 2014/2015. Sampel penelitian ini terdiri dari dua kelas, yaitu X MIA 3 sebagai kelas kontrol dan X MIA 1 sebagai kelas eksperimen. Teknik pengambilan sampel dilakukan secara simple random sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan tes, angket, dan observasi. Teknik analisis data menggunakan uji t (t-test) dan uji non parametrik untuk menguji hipotesis. Hasil Uji hipotesis implementasi LKS hasil penelitian makrolaga terhadap hasil belajar siswa pada kemampuan kognitif diperoleh nilai uji t sig 2 (tailed) sebesar 0,014< 0,05, uji hipotesis implementasi LKS hasil penelitian makrolaga terhadap hasil belajar siswa pada kemampuan afektif diperoleh nilai uji t sig 2 (tailed) sebesar 0,000< 0,005 dan uji hipotesis implementasi LKS hasil penelitian makrolaga terhadap hasil belajar siswa pada kemampuan psikomotorik diperoleh nilai uji non parametrik sig 2 (tailed) sebesar 0,000< 0,005. Berdasarkan hasil penelitian dapat disimpulkan bahwa: adanya perbedaan peningkatan hasil belajar siswa yang menggunakan LKS hasil penelitian makrolaga dengan LKS sekolah pada pembelajaran biologi. Kata kunci: Hasil Belajar, Implementasi, LKS
Uncontrolled Keywords: Kata kunci: Hasil Belajar, Implementasi, LKS Keywords: Learning Outcomes, Implementation, Student Worksheet
Subjects: L Education > L Education (General)
Q Science > QH Natural history
Q Science > QH Natural history > QH301 Biology
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Perpustakaan Pusat
Date Deposited: 28 Oct 2021 03:35
Last Modified: 28 Oct 2021 03:35
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3941

Actions (login required)

View Item View Item