Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGGUNAAN ALAT PERAGA DAKON MATEMATIKA TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA PADA SISWA KELAS IV SDN TENJOLAHANG 1

Azzahra, Fathima (2017) PENGGUNAAN ALAT PERAGA DAKON MATEMATIKA TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA PADA SISWA KELAS IV SDN TENJOLAHANG 1. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGGUNAAN ALAT PERAGA DAKON MATEMATIKA TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP MATEMATIKA PADA SISWA.PDF
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

This research attemps to know differences in the ability of students' understanding of mathematical concepts after using props dakon mathematics in grade IV SDN Tenjolahang 1. The method used is a quasi-experimental method, while the design of the study is a non-equivalent control group design. There are two classes in this study, the control group and the experimental group. The control group that is a student IV-B class consisting of 25 students who were not given the treatment using props dakon mathematical and experimental class is class IV-A which consists of 25 students were given treatment using mathematics dakon props. The data collection techniques was conducted on the test the ability of understanding the concept of students in the form of non-test post-test as well as in the form of interviews and documentation. Based on the results showed that there are significant differences between the ability of understanding mathematical concepts students were given treatment using mathematics dakon props with which no treatment is given using mathematical dakon props, can be seen from the t-test is 3.17> 2.01, then Ha accepted and Ho is rejected. Test the ability of understanding mathematical concepts were given treatment using props dakon math is better than students who were not given the treatment using mathematics dakon props, can be seen from the t-test is 3.165 > 2.01, then Ha accepted and Ho rejected.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAsih, IndhiraUNSPECIFIED
Thesis advisorA. Syachruroji, A. SyachrurojiUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui perbedaan kemampuan pemahaman konsep matematika siswa setelah menggunakan alat peraga dakon matematika pada siswa kelas IV SD Negeri Tenjolahang 1. Metode penelitian yang digunakan adalah metode kuasi eksperimen, sedangkan desain penelitian yang digunakan adalah non equivalent control grup design. Ada dua kelas dalam penelitian ini, yaitu kelompok control dan kelompok eksperimen. Kelompok control yaitu kelas IV-B yang terdiri dari 25 siswa yang tidak diberikan perlakuan menggunakan alat peraga dakon matematika dan kelas eksperimen yaitu kelas IV-A yang terdiri dari 25 siswa yang diberikan perlakuan menggunakan alat peraga dakon matematika. Adapun teknik pengumpulan data yang dilakukan meliputi tes kemampuan pemahaman konsep siswa berupa posttest serta non tes berupa wawancara dan dokumentasi. Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa terdapat perbedaan yang signifikan antara kemampuan pemahaman konsep matematika siswa yang diberikan perlakuan menggunakan alat peraga dakon matematika dengan yang tidak diberikan perlakuan menggunakan alat peraga dakon matematika, dapat dilihat dari uji-t yaitu 3,17 > 2,01, maka Ha diterima dan H0 ditolak. Tes kemampuan pemahaman konsep matematika yang diberikan perlakuan menggunakan alat peraga dakon matematika lebih baik daripada siswa yang tidak diberikan perlakuan menggunakan alat peraga dakon matematika, dapat dilihat dari uji-t yaitu 3,165 > 2,01, maka Ha diterima dan H0 ditolak.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 03:26
Last Modified: 28 Oct 2021 03:26
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3939

Actions (login required)

View Item View Item