Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS) BERBASIS KONTEKSTUAL BERDASARKAN KEANEKARAGAMAN LUMUT DI PULAU TUNDA (Sebagai Bahan Ajar SMA pada Sub Konsep Lumut)

ALFITRIYANI, NIA (2017) PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS) BERBASIS KONTEKSTUAL BERDASARKAN KEANEKARAGAMAN LUMUT DI PULAU TUNDA (Sebagai Bahan Ajar SMA pada Sub Konsep Lumut). S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS) BERBASIS KONTEKSTUAL BERDASARKAN KEANEKARAGAMAN LUMUT DI PU.PDF
Restricted to Registered users only

Download (17MB)

Abstract

The reseacrh aimed to develop a contextual student’s work sheet based on bryophyte diversity of Tunda Island as a teaching learning materials on the bryophyte sub concept. Exploration of bryophyte on Tunda Island using purposive sampling method and quadrant sampling technique. The student’s work sheet was developed by R & D method, adapted from Borg & Gall model which was limited to only five initial stages. The results of the bryophyte exploration on Tunda Island showed that the bryophyte diversity in Tunda Island was in the low category with the indeks of diversity Shannon – Wienner (H’) value of 0.9148. This research data of diversity is used as content for developing contextual based student’s work sheet. The student’s work sheet is assessed from the media and material aspects by expert assessment. Data obtained from questionnaires were analyzed qualitatively. The result produce student’s work sheet based on bryophyte diversity at Tunda Island on bryophyte sub concept with average value on media aspec was 88,4 % and material aspec was 86,7 %. It concluded based on expert assessment the contextual student’s work sheet is high feasible as a teaching learning materials in bryophyte sub concept for 10th grade student of senior high school.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorMarianingsih, PipitUNSPECIFIED
Thesis advisorRatnasari, DwiUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan lembar kerja siswa (LKS) berbasis kontekstual berdasarkan keanekaragaman lumut di Pulau Tunda untuk sub konsep tumbuhan lumut. Eksplorasi tumbuhan lumut di Pulau Tunda menggunakan metode purposive sampling dan teknik kuadran sampling. LKS dikembangkan dengan metode R & D dengan model diadaptasi dari Borg & Gall yang dibatasi hanya dilakukan lima tahapan awal. Hasil penelitian eksplorasi lumut di Pulau Tunda menunjukkan bahwa keanekaragaman lumut di Pulau Tunda termasuk dalam kategori rendah dengan nilai indeks keanekaragaman Shannon – Wienner (H’) sebesar 0,9148. Data penelitian keanekaragaman ini dijadikan konten tambahan dalam menyusun LKS berbasis kontekstual. LKS dinilai dari aspek media dan aspek materi. Data yang diperoleh dari angket dianalisis secara kualitatif. Hasil dari penelitian ini adalah tersusunnya sebuah LKS berbasis kontekstual berdasarkan keanekaragaman lumut di Pulau Tunda untuk sub konsep tumbuhan lumut. Penilaian LKS hasil uji ahli pada aspek media sebesar 88,4 % dan pada aspek materi sebesar 86,7 %. dengan kategori sangat layak digunakan sebagai bahan ajar siswa SMA kelas X pada mata pelajaran biologi sub konsep tumbuhan lumut.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 03:13
Last Modified: 28 Oct 2021 03:13
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3933

Actions (login required)

View Item View Item