Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

KETERKAITAN ANTARA ASPEK GENDER DAN ORIENTASI MASA DEPAN TERHADAP KETERAMPILAN 4-C SISWA SMK PROGRAM KEAHLIAN TEKNIK MESIN

NURFAUZIAH, ADE (2024) KETERKAITAN ANTARA ASPEK GENDER DAN ORIENTASI MASA DEPAN TERHADAP KETERAMPILAN 4-C SISWA SMK PROGRAM KEAHLIAN TEKNIK MESIN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
ADE NURFAUZIAH_2284200022_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (229kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ADE NURFAUZIAH_2284200022_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)
[img] Text (SKRIPSI)
ADE NURFAUZIAH_2284200022_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (332kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ADE NURFAUZIAH_2284200022_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
ADE NURFAUZIAH_2284200022_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ADE NURFAUZIAH_2284200022_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (701kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ADE NURFAUZIAH_2284200022_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (248kB)
[img] Text (SKRIPSI)
ADE NURFAUZIAH_2284200022_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text (SKRIPSI)
ADE NURFAUZIAH_2284200022_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

This research aims to determine the 4-C skills of vocational school students in mechanical engineering expertise programs in terms of gender and future orientation aspects. This research is a type of survey research with the research subjects being vocational school students in the mechanical engineering skills program in Serang City, namely 224 male students and 21 female students. Data was collected using instruments in the form of essay tests and questionnaires. The data analysis technique uses a quantitative approach method with descriptive statistics. Research results show that: (1). With the average score on students' critical thinking skills being at a medium level and creative at a low level, communication and collaboration at a high level. (2). 4-C Skills Female students have higher 4-C skills than males although with an insignificant difference (3). Students' 4-C skills in terms of future orientation, the average of students who choose to continue their studies is higher than students who choose to work and become entrepreneurs. (4). Students' 4-C skills in terms of gender and future orientation aspects of male students who work have better critical thinking skills compared to female students who choose to work, while women who work have higher creative thinking, communication and collaboration skills. Male students who choose to continue their studies have lower 4-C skills than women who choose to continue their studies. None of the female students choose to be future oriented towards entrepreneurship so they cannot be compared with men. Based on these findings, there is an interaction between gender and future orientation on 4-C skills, and to optimize 4-C skills, schools or teachers need to consider aspects of gender and students' future orientation.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAbdillah, Hamid198912152020121008
Thesis advisorIkhsanudin, Ikhsanudin199411122020121009
Additional Information: Penelitian ini bertujuan mengetahui keterampilan 4-C siswa SMK program keahlian teknik mesin ditinjau dari aspek gender dan orientasi masa depan. Penelitian ini merupakan jenis penelitian survey dengan subyek penelitian adalah siswa SMK program keahlian teknik mesin di Kota Serang yaitu 224 siswa lakilaki dan 21 siswa perempuan. Data dikumpulkan dengan instrumen berupa tes esai dan angket. Teknik analisis data menggunakan metode pendekatan kuantitatif dengan statistik deskriptif. Hasil Penelitian Menunjukan bahwa : (1). Dengan nilai rata-rata pada keterampilan berpikir kritis siswa berada ditingkat sedang dan kreatif berada ditingkat rendah, komunikasi dan kolaborasi berada ditingkat tinggi. (2). Keterampilan 4-C Siswa perempuan memiliki keterampilan 4-C yang lebih tinggi dari laki-laki walaupun dengan selisih yang tidak signifikan(3). Keterampilan 4-C siswa ditinjau dari orientasi masa depan, siswa yang memilih melanjutkan studi niali rata-ratanya lebih tinggi dibandingkan dengan siswa yang memilih bekerja dan berwirausaha. (4). Keterampilan 4-C siswa ditinjau dari aspek gender dan orientasi masa depan siswa laki-laki yang bekerja lebih baik keterampilan berpikir kritisnya dibandingkan dengan siswa perempuan yang memilih bekerja sedangkan perempuan yang bekerja, lebih tinggi keterampilan berpikir kreatif, komunikasi dan kolaborasinya. Siswa laki-laki yang memilih melanjutkan studi keterampilan 4-C nya lebih rendah dari perempuan yang memilih melanjutkan studi. siswa perempuan tidak ada yang memilih berorientasi masa depan berwirausaha sehingga tidak dapat dibandingkan dengan laki-laki. Berdasarkan temuan ini terdapat interaksi antara gender dan orientasi masa depan terhadap keterampilan 4-C, dan untuk mengoptimalkan Keterampilan 4-C pihak sekolah atau guru perlu mempertimbangkan aspek gender dan orientasi masa depan siswa.
Uncontrolled Keywords: 4-C Skills, Future Orientation, Gender Gender, Keterampilan 4-C, Orientasi Maasa Depan
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 83203-Jurusan Pendidikan Vokasional Teknik Mesin
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
Depositing User: Ade Nurfauziah
Date Deposited: 10 Aug 2024 11:46
Last Modified: 10 Aug 2024 11:46
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/39311

Actions (login required)

View Item View Item