Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

IMPROVING STUDENTS’ WRITING SKILL IN NARRATIVE TEXT THROUGH ROUNDTABLE TECHNIQUE AT TENTH GRADE OF SMAN 3 CILEGON

Mitha Rinardi, ulia (2018) IMPROVING STUDENTS’ WRITING SKILL IN NARRATIVE TEXT THROUGH ROUNDTABLE TECHNIQUE AT TENTH GRADE OF SMAN 3 CILEGON. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
IMPROVING STUDENTS’ WRITING SKILL IN NARRATIVE TEXT THROUGH ROUNDTABLE TECHNIQUE AT TENTH GRADE OF SMAN 3 CILEGON.pdf

Download (7MB)

Abstract

This research was aimed at improving students’ writing skill. The research was conducted at tenth grade of SMAN 3 Cilegon which consisted of 31 students. The problem was that they had low writing skill. The research design employed in this research was Classroom Action Research which consisted of four main steps: planning, acting, observing and reflecting. The actions were implemented in two cycles based on the class schedule. Documentation, observation sheet, pre-test and pot-test were used as instruments to collect the data. The data of this research was quantitative and qualitative. The result of this research showed that the use of Roundtable technique improved students‘ writing skill in narrative text. It can be seen in their result in cycle 1, the average of the students‘ score in this cycle was 72.52. The implementation of the media and technique were continued in the next cycle. In cycle 2, the students‘ improvement can be seen through their scores in final test. The average of students‘ score in final test was 77.97. It proved that the implementation of Roundtable technique improved students‘ writing skill in narrative text. The average score increased from 72.52 to 77.97. Twenty seven students out of thirty one students achieved the minimal score of English. In other words, most of students achieved the criteria of success of this research. It can be concluded that Roundtable technique can improve students’ writing skill in narrative text at tenth grade of SMAN 3 Cilegon.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNurlely, LedyUNSPECIFIED
Thesis advisorSampurna, PupunUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa. Penelitian dilakukan di kelas X SMAN 3 Cilegon yang terdiri dari 31 siswa. Masalahnya adalah mereka memiliki kemampuan menulis yang rendah. Desain penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas yang terdiri dari empat langkah utama: perencanaan, tindakan, pengamatan dan refleksi. Tindakan dilaksanakan dalam dua siklus berdasarkan jadwal kelas. Dokumentasi, lembar observasi, pre-test dan pot-test digunakan sebagai instrumen untuk mengumpulkan data. Data penelitian ini adalah kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan teknik Roundtable meningkatkan kemampuan menulis siswa dalam teks naratif. Hal ini dapat dilihat pada hasil mereka dalam siklus 1, rata-rata skor siswa dalam siklus ini adalah 72,52. Implementasi media dan teknik dilanjutkan pada siklus berikutnya. Pada siklus 2, peningkatan siswa dapat dilihat melalui skor mereka dalam tes akhir. Rata-rata siswa ‘skor dalam tes akhir adalah 77,97. Hal ini membuktikan bahwa penerapan teknik Roundtable meningkatkan kemampuan menulis siswa dalam teks narasi. Skor rata-rata meningkat dari 72,52 menjadi 77,97. Dua puluh tujuh siswa dari tiga puluh satu siswa mencapai nilai minimal bahasa Inggris. Dengan kata lain, sebagian besar siswa mencapai kriteria keberhasilan penelitian ini. Dapat disimpulkan bahwa teknik Roundtable dapat meningkatkan keterampilan menulis siswa dalam teks narasi di kelas sepuluh SMAN 3 Cilegon.
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LA History of education
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 88203-Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 03:23
Last Modified: 28 Oct 2021 03:23
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3931

Actions (login required)

View Item View Item