Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN DESAIN PAPAN PERMAINAN LABIRIN MATEMATIKA UNTUK SISWA KELAS X SEKOLAH MENENGAH ATAS

Sulistiyah Ningsih, Hasanah (2017) PENGEMBANGAN DESAIN PAPAN PERMAINAN LABIRIN MATEMATIKA UNTUK SISWA KELAS X SEKOLAH MENENGAH ATAS. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGEMBANGAN DESAIN PAPAN PERMAINAN LABIRIN MATEMATIKA UNTUK SISWA KELAS X SEKOLAH MENENGAH ATAS .PDF
Restricted to Registered users only

Download (11MB)

Abstract

Based on the researcher's interest in research conducted by Fathurrohman, et al. in developing of labirin mathematical board game design and the importance of high school student of X High School in mastering the operation of mathematics number, hence the researcher do advanced development on game-based instructional media design that is game board of Labirin © Mathematical. This product is developed in prototype form by following the steps of Borg & Gall which is modified into 7 stages, namely 1) Needs analysis 2) Researcher's ability 3) Product design 4) Concept 5) Development 6) Expert Test 7) Product test. Data collection on media feasibility was obtained from questionnaire 2 media instructional experts, 2 educational experts, and 2 mathematicians. Data retrieval on students' responses and media functionality was obtained from questionnaires and interviews conducted on 27 students of class X MIPA I and 27 students of class X IPS 3. The results showed that the percentage of feasibility by learning media experts is 86.87% with the category "Very Good ", The percentage of eligibility by the educational expert is 86.25% under the" Very Good "category, the percentage of eligibility by the mathematician is 85.42% under the" Very Good "category and the percentage on the limited-scale test is 76.55% under" Good ". Seeing the positive response and motivation of students to continue playing until the end in playing math labyrinth, researchers can conclude that math labyrinth game is a good educational game for high school students of X High School.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorFathurohman, MamanUNSPECIFIED
Thesis advisorJaenudin, JaenudinUNSPECIFIED
Additional Information: Berdasarkan kepada ketertarikan peneliti pada penelitian yang dilakukan Fathurrohman, dkk. dalam mengembangkan papan permainan labirin matematika dan pentingnya siswa kelas X Sekolah Menengah Atas dalam menguasai operasi bilangan matematika, maka peneliti melakukan pengembangan lanjutan pada desain media pembelajaran berbasis permainan yakni papan permainan labirin matematika. Produk ini dikembangkan dalam bentuk prototype dengan mengikuti langkah-langkah Borg & Gall yang dimodifikasi menjadi 7 tahapan, yakni 1) Analisis kebutuhan 2) Kemampuan Peneliti 3) Desain produk 4) Konsep 5) Pengembangan 6) Uji Ahli 7) Uji produk. Pengambilan data mengenai kelayakan media diperoleh dari angket 2 ahli media pembelajaran, 2 ahli pendidikan, dan 2 ahli matematika. Pengambilan data mengenai respon siswa dan keberfungsian media diperoleh dari angket dan wawancara yang dilakukan pada 27 siswa kelas X MIPA I dan 27 siswa kelas X IPS 3. Hasil penelitian menunjukkan bahwa persentase kelayakan oleh ahli media pembelajaran adalah 86,87% dengan kategori “Sangat Baik”, persentase kelayakan oleh ahli pendidikan adalah 86,25% dengan kategori “Sangat Baik”, persentase kelayakan oleh ahli matematika adalah 85,42% dengan kategori “Sangat Baik” dan persentase pada uji skala terbatas adalah 76,55% dengan kategori “Baik”. Melihat respon positif dan motivasi siswa untuk terus bermain sampai akhir dalam bermain labirin matematika, peneliti dapat menyimpulkan bahwa permainan labirin matematika merupakan permainan edukasi yang baik untuk siswa kelas X Sekolah Menengah Atas.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 03:02
Last Modified: 28 Oct 2021 03:02
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3924

Actions (login required)

View Item View Item