Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN DESAIN PAPAN PERMAINAN LABIRIN MATEMATIKA UNTUK SISWA KELAS VIII SEKOLAH MENENGAH PERTAMA

MAULIDA, ISNA (2017) PENGEMBANGAN DESAIN PAPAN PERMAINAN LABIRIN MATEMATIKA UNTUK SISWA KELAS VIII SEKOLAH MENENGAH PERTAMA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text
PENGEMBANGAN DESAIN PAPAN PERMAINAN LABIRIN MATEMATIKA UNTUK SISWA KELAS VIII SEKOLAH MENENGAH PE.PDF
Restricted to Registered users only

Download (9MB)

Abstract

Mathematics is a subject which is important for the students. Many students assume that mathematics is a lesson that is difficult and not fun. A solution that can be done is learning by media development. Exploiting the media learn can help create an enjoyable learning. One of the many interested students is the method of the board game. The basic thing which is important is associated students over powered the operation count numbers. This research was conducted to facilitate students study the operation count numbers through a Labirin Mathematical Board Game for 8th Junior High School Students as variations of media study. The research method used was Research and Development (R&D) by Borg & Gall that have been modified into seven phases i.e 1) need analysis, 2) the ability of researchers, 3) product design, 4) Concept, 5) Development, 6) the development of testing experts, and 7) test products. The instrument used in the form of the question and interviews. This media subsequently validated by the mathematician, an expert on education and learning media expert with the acquisition of score that is 75%, 85% and 81.81% indicating that media is worth used. Product trials conducted for 8th Junior High School Students on SMP Negeri 10 Kota Serang. Trial result data of 86.22% and include in the category. Student response against the media is very good because this game can attract attention and increase the motivation of students to learn math and can help students recall the mathematical material has been studied.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorNindiasari, HepsiUNSPECIFIED
Thesis advisorSubhan Pamungkas, AanUNSPECIFIED
Additional Information: Matematika merupakan mata pelajaran yang penting bagi siswa. Banyak pula siswa yang beranggapan bahwa matematika adalah pelajaran yang sulit dan tidak menyenangkan. Solusi yang bisa dilakukan adalah dengan pengembangan media pembelajaran. Pemanfaatan media belajar dapat membantu menciptakan pembelajaran yang menyenangkan. Salah satu yang banyak diminati siswa adalah metode permainan dalam bentuk papan. Hal dasar yang penting dikuasai siswa adalah terkait operasi hitung bilangan. Penelitian ini dilakukan untuk memfasilitasi siswa mempelajari operasi hitung bilangan yaitu melalui media Labirin Matematika SMP Kelas VIII sebagai variasi media belajar. Metode penelitian yang digunakan adalah Research & Development (R&D) oleh Borg & Gall yang telah dimodifikasi menjadi tujuh tahapan yaitu 1) Analisis kebutuhan, 2) Kemampuan peneliti, 3) Desain produk 4) Konsep, 5) Pengembangan, 6) Uji ahli, dan 7) Uji coba produk. Instrumen yang digunakan berupa angket dan wawancara. Media ini selanjutnya divalidasi oleh ahli matematika, ahli pendidikan dan ahli media pembelajaran dengan perolehan skor yaitu 75%, 85 % dan 81.81 % yang menunjukkan bahwa media ini layak digunakan. Uji coba produk dilakukan pada siswa kelas VIII SMP Negeri 10 Kota Serang. Data hasil uji coba sebesar 86.22% dan termasuk dalam kategori sangat baik. Respon siswa terhadap media ini sangat baik karena permainan ini dapat menarik perhatian dan meningkatkan motivasi siswa untuk belajar mempelajari matematika serta dapat membantu siswa mengingat kembali materi matematika yang telah dipelajari.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84202-Jurusan Pendidikan Matematika
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 02:55
Last Modified: 28 Oct 2021 02:55
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3923

Actions (login required)

View Item View Item