Nur Wulandari, Kathrin (2024) PENGEMBANGAN LEMBAR KERJA PESERTA DIDIK ELEKTRONIK (E-LKPD) BERBASIS LEARNING CYCLE 5E UNTUK MELATIH HIGHER ORDER THINKING SKILLS (HOTS) SISWA. Master thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.
![]() |
Text
KathrinNurWulandari_7778200005_02.pdf Restricted to Registered users only Download (211kB) |
![]() |
Text
KathrinNurWulandari_7778200005_03.pdf Restricted to Registered users only Download (346kB) |
![]() |
Text
KathrinNurWulandari_7778200005_04.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text
KathrinNurWulandari_7778200005_05.pdf Restricted to Registered users only Download (11kB) |
![]() |
Text
KathrinNurWulandari_7778200005_reff.pdf Restricted to Registered users only Download (165kB) |
![]() |
Text
KathrinNurWulandari_7778200005_lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text
KathrinNurWulandari_7778200005_CP.pdf Restricted to Registered users only Download (61kB) |
![]() |
Text
Kathrin Nur Wulandari_7778200005_fulltext1.pdf Restricted to Registered users only Download (2MB) |
![]() |
Text
Kathrin Nur Wulandari_7778200005_01.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
Abstract
E-LKPD is a type of interactive digital teaching material in the form of a set of questions and tasks that refer to basic competencies to make it easier for students to understand and deepen a material. One of the skills needed to optimize critical, independent, and productive human resources is Higher Order Thingking Skills (HOTS). Therefore, this study aims to develop electronic student worksheets (E-LKPD) based on the 5E learning cycle that are valid, practical and effective to foster high order thinking skills (HOTS) for high school students in grade XI on the material of circle equations. This study uses a 4D development model adapted from Thiagarajan which consists of 4 stages, namely define, design, develop and disseminate. The subject of this study is 20 students in grade XI KMP 1A at SMAS Permata Insani Islamic School. The types of data taken are in the form of quantitative and qualitative data. Qualitative data was obtained by drawing conclusions from the results of expert validation and student response questionnaires. Meanwhile, quantitative data is generated from the n-gain test. Based on the results of the analysis, the Average Total Validation (RTV) was obtained from material experts 4.83 with a very valid category, media experts 4.38 with a very valid category, and education experts 4.92 with a very valid category, and a percentage of user responses of 93.44%. So it can be stated that E-LKPD based on the 5E learning cycle is practical. The HOTS ability of students after using e-LKPD based on learning cycle 5E got an n-gain value of 0.62 with the medium category. Based on the results of the data analysis obtained, it can be concluded that the e-LKPD based on the 5E learning cycle developed is suitable to be used as a learning resource to grow HOTS ability in circle equation material. The development of e-LKPD can make it easier for students in the learning process because it can be accessed anywhere and anytime.
Item Type: | Thesis (Master) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Contributors: |
|
|||||||||
Additional Information: | E-LKPD adalah salah satu jenis bahan ajar interaktif berbentuk digital yang berupa sekumpulan soal-soal dan tugas yang mengacu pada kompetensi dasar untuk melatih memudahkan peserta didik dalam memahami dan memperdalam suatu materi. Salah satu keterampilan yang dibutuhkan untuk mengoptimalkan sumber daya manusia yang kritis, mandiri, dan produktif adalah Higher Order Thingking Skills (HOTS). Oleh karena itu, penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan lembar kerja peserta didik elektronik (E-LKPD) berbasis learning cycle 5E yang valid, praktis dan efektif untuk menumbuhkan kemampuan high order thinking skills (HOTS) untuk peserta didik SMA kelas XI pada materi persamaan lingkaran. Penelitian ini menggunakan model pengembangan 4D yang diadaptasi dari Thiagarajan yang terdiri dari 4 tahap yaitu pendefinisian (define), perancangan (design), pengembangan (develop) dan penyebaran (disseminate). Subjek penelitian ini adalah siswa kelas XI KMP 1A di SMAS Permata Insani Islamic School yang berjumlah 20 siswa. Jenis data yang diambil berupa data kuantitatif dan kualitatif. Data kualitatif diperoleh dengan tehnik penarikan kesimpulan dari hasil validasi ahli dan angket respon siswa. Sedangkan data kuantitatif dihasilkan dari uji n-gain. Berdasarkan hasil analisis diperoleh Rata-rata Total Validasi (RTV) dari ahli materi 4,83 dengan kategori sangat valid, ahli media 4,38 dengan kategori sangat valid, dan ahli pendidikan 4,92 dengan kategori sangat valid, serta presentase respon pengguna sebesar 93,44% . Sehingga dapat dinyatakan bahwa E-LKPD berbasis learning cycle 5E praktis. Kemampuan HOTS peserta didik setelah menggunakan e-LKPD berbasis learning cycle 5E mendapatkan nilai n-gain sebesar 0,62 dengan kategori sedang. Berdasarkan hasil analisis data yang diperoleh, dapat disimpulkan bahwa e-LKPD berbasis learning cycle 5E yang dikembangkan layak digunakan sebagai sumber belajar untuk menumbuhkan kemampuan HOTS pada materi persamaan lingkaran. Pengembangan e-LKPD ini dapat memudahkan Peserta didik dalam proses pembelajaran karena dapat diakses dimanapun dan kapanpun. | |||||||||
Uncontrolled Keywords: | e-LKPD, learning cycle, 5E, Higher Order Thinking Skills, HOTS e-LKPD, learning cycle, 5E, Higher Order Thinking Skills, HOTS | |||||||||
Subjects: | L Education > L Education (General) Q Science > QA Mathematics |
|||||||||
Divisions: | 08-Pascasarjana > 84102-Magister Pendidikan Matematika 08-Pascasarjana |
|||||||||
Depositing User: | Kathrin Nur Wulandari | |||||||||
Date Deposited: | 20 Feb 2025 04:40 | |||||||||
Last Modified: | 20 Feb 2025 04:40 | |||||||||
URI: | http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/39158 |
Actions (login required)
![]() |
View Item |