Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH PENGGUNAAN MODEL THINK PAIR SHARE TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA KONSEP SISTEM PEREDARAN DARAH PADA MANUSIA DI SMP YPKS CILEGON

DIAH NURPRATIWI, WURI (2017) PENGARUH PENGGUNAAN MODEL THINK PAIR SHARE TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA KONSEP SISTEM PEREDARAN DARAH PADA MANUSIA DI SMP YPKS CILEGON. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGARUH PENGGUNAAN MODEL THINK PAIR SHARE TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF SISWA PADA KONSEP SISTEM P.PDF
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Abstract

This research aims to determine the effect of the using Think Pair Share model on the students cognitive abilities to the concept of the human circulatory system in YPKS Cilegon Junior High School. This research is a quasi-experimental design using posttest only control design. The population used in this research were all class VIII, with a sample class VIII A as the experimental class and VIII B as the control class that was taken by using purposive sampling technique. Posttest data collection techniques used to measure students' cognitive abilities and a questionnaire to measure the response of the students, and the observation sheet for continuity of learning. The results showed the average value of students’ cognitive abilities in the experimental class that is 75.8 with both categories. Based on t test results on students' cognitive abilities significance value 0.000 < 0.05, so it can be concluded that there are significant use of Think Pair Share model on cognitive abilities of students to the concept of the human circulatory system in YPKS Cilegon Junior High School.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorErmila Hendriyani, MilaUNSPECIFIED
Thesis advisorRifqawati, IkaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan model Think Pair Share terhadap kemampuan kognitif siswa pada konsep sistem peredaran darah pada manusia di SMP YPKS Cilegon. Penelitian ini merupakan penelitian kuasi eksperimen yang menggunakan desain posttest only control design. Populasi yang digunakan dalam penelitian ini adalah seluruh kelas VIII dengan sampel kelas VIII A sebagai kelas eksperimen dan kelas VIII B sebagai kelas kontrol yang diambil dengan menggunakan teknik purposive sampling. Teknik pengumpulan data menggunakan posttest untuk mengukur kemampuan kognitif siswa dan angket untuk mengukur respon siswa, serta lembar observasi untuk keberlangsungan pembelajaran. Hasil penelitian ini menunjukkan nilai rata-rata kemampuan kognitif siswa pada kelas eksperimen yaitu 75,8 dengan kategori baik. Berdasarkan hasil uji t pada kemampuan kognitif siswa diperoleh nilai signifikansi 0,000 < 0,05, sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh penggunakan model Think Pair Share terhadap kemampuan kognitif siswa pada konsep sistem peredaran darah pada manusia di SMP YPKS Cilegon.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 28 Oct 2021 02:29
Last Modified: 28 Oct 2021 02:29
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3910

Actions (login required)

View Item View Item