Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGEMBANGAN MODUL BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK ROLE PLAYING UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA

SULANDARI, SISCA (2024) PENGEMBANGAN MODUL BIMBINGAN KELOMPOK DENGAN TEKNIK ROLE PLAYING UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
SISCA SULANDARI_2285190061_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text (SKRIPSI)
SISCA SULANDARI_2285190061_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (11MB)
[img] Text (SKRIPSI)
SISCA SULANDARI_2285190061_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (373kB)
[img] Text (SKRIPSI)
SISCA SULANDARI_2285190061_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (680kB)
[img] Text (SKRIPSI)
SISCA SULANDARI_2285190061_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
SISCA SULANDARI_2285190061_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (296kB)
[img] Text (SKRIPSI)
SISCA SULANDARI_2285190061_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (406kB)
[img] Text (SKRIPSI)
SISCA SULANDARI_2285190061_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text
SISCA SULANDARI_2285190061_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (780kB)

Abstract

This research is motivated by the problem of lack of self-confidence that is often experienced by teenagers in educational units, especially high school students. One effort to increase student self-confidence is to provide group guidance services with role playing techniques. This research aims to develop a group guidance module using role playing techniques which is expected to increase students' self-confidence. The method used by researchers is the research and development (R&D) method using the 4D development stages, namely define, design, development and dissemination. The research results obtained from the feasibility test on the research product produced an average score of 92.7%, in the category "very good" or "very feasible". Furthermore, the results of a limited trial involving 12 respondents from class X students at SMA Negeri 19 Tangerang Regency obtained an average score of 98.69%. Based on the results of the trial assessment, it is in the very good category. In addition, researchers obtained data on pre-test scores and post-test scores which will be taken into account to obtain the N-Gain percent score. The N-Gain percentage score obtained from the results of this study was 58,3%, which means that the services provided are in the fairly effective category. So, it can be concluded that the development of a group guidance module using role playing techniques to increase students' self-confidence can be used as a guidebook for guidance and counseling teachers and can be implemented by guidance and counseling teachers or users.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorROCHANI, ROCHANI196606052002121001
Thesis advisorWARIH HANDOYO, ALFIANDY199006242020121009
Additional Information: Penelitian ini dilatarbelakangi oleh permasalahan kurang percaya diri yang sering dialami oleh kalangan remaja disatuan pendidikan terutama siswa Sekolah Menengah Atas. Salah satu upaya meningkatkan kepercayaan diri siswa ialah dengan memberikan layanan bimbingan kelompok dengan teknik role playing. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan modul bimbingan kelompok dengan teknik role playing yang diharapkan dapat meningkatkan kepercayaan diri siswa. Metode yang digunakan peneliti yaitu metode penelitian dan pengembangan (R&D) dengan menggunakan tahapan pengembangan 4D, yakni define (pendefinisian), design (perancangan), development (pengembangan), and dissemination (penyebaran). Hasil penelitian yang didapati dari uji kelayakan pada produk penelitian menghasilkan skor rata-rata berjumlah 92,7%, dengan dikategori “sangat baik” atau “sangat layak”. Selanjutnya, hasil dari uji coba terbatas yang melibatkan 12 responden dari siswa kelas X di SMA Negeri 19 Kabupaten Tangerang memperoleh nilai rata-ratanya sebasar 98,69%. Berdasarkan hasil penilaian uji coba tersebut berada dikategori sangat baik. Selain itu, peneliti memperoleh data skor pre-test dan skor post-test yang akan diperhitungkan untuk mendapatkan nilai skor N-Gain persen. Skor N-Gain persen yang didapat dari hasil penelitian ini sebesar 58,3% yang artinya layanan yang diberikan berada pada kategori cukup efektif. Maka, dapat disimpulkan bahwa pengembangan modul bimbingan kelompok dengan teknik role playing untuk meningkatkan kepercayaan diri siswa dapat dijadikan buku pedoman bagi guru BK dan dapat diimplementasikan oleh guru BK atau pengguna.
Uncontrolled Keywords: Student Self-Confidence, Development Of Group Guidance Modules, Role Playing Techniques Kepercayaan Diri Siswa, Pengembangan Modul Bimbingan Kelompok, Teknik Role Playing
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86201-Jurusan Bimbingan dan Konseling
Depositing User: Sisca Sulandari
Date Deposited: 10 Aug 2024 12:15
Last Modified: 10 Aug 2024 12:15
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/39045

Actions (login required)

View Item View Item