Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS MISKONSEPSI JAWABAN SISWA PADA MATERI METABOLISME DI SMAN 2 PANDEGLANG

SARI, MELLYANA (2024) ANALISIS MISKONSEPSI JAWABAN SISWA PADA MATERI METABOLISME DI SMAN 2 PANDEGLANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
MELLYANA SARI_2224170079_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text (SKRIPSI)
MELLYANA SARI_2224170079_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (13MB)
[img] Text (SKRIPSI)
MELLYANA SARI_2224170079_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (310kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MELLYANA SARI_2224170079_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (366kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MELLYANA SARI_2224170079_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (167kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MELLYANA SARI_2224170079_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (760kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MELLYANA SARI_2224170079_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (12kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MELLYANA SARI_2224170079_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (137kB)
[img] Text (SKRIPSI)
MELLYANA SARI_2224170079_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

This study aims to find out what subconcepts and causes of misconceptions in metabolic material in class XII MIPA SMAN 2 Pandeglang. The population of this study is all students of class XII MIPA at SMAN 2 Pandeglang in the academic year 2023/2024 consisting of 6 classes, the research sample used as a source of research data is students of class XII MIPA 1 SMAN 2 Pandeglang totaling 36 students. This study uses a sampling technique, namely purposive sampling, which is a sampling technique by considering certain things. This research method is descriptive quantitative, descriptive quantitative research is used to analyze data by describing or describing the collected data as it is to make general conclusions or generalizations. The results of the study using the Two Tier Multiple Choice diagnostic test on metabolic material resulted in an overall percentage of student concept understanding on metabolic material with twelve concepts tested resulting in an average understanding in the category of understanding the concept of 33.95%, while for the misconception category of 21.99%, and the category did not understand by 7.95%. The cause of misconceptions that occur because of students' cognitive abilities in understanding low metabolic material triggers a mismatch of concepts with concepts from experts. In addition, the preconceptions that students already have before learning the material also affect if the preconceptions are not in line with the teacher.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorUSMAN, USMAN198503152023211018
Thesis advisorDWI LESTARI, IING197704172008122001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pada subkonsep apa saja dan penyebab terjadinya miskonsepsi pada materi metabolisme dikelas XII MIPA SMAN 2 Pandeglang. Populasi penelitian ini yaitu seluruh siswa kelas XII MIPA di SMAN 2 Pandeglang tahun ajaran 2023/2024 yang terdiri dari 6 kelas, sampel penelitian yang dijadikan sumber data penelitian adalah siswa kelas XII MIPA 1 SMAN 2 Pandeglang yang berjumlah 36 siswa. Penelitian ini menggunakan teknik pengambilan sampel yaitu purposive sampling, yang merupakan teknik penentuan sampel dengan mempertimbangkan beberapa hal tertentu. Metode penelitian ini yaitu deskriptif kuantitatif, penelitian deskriptif kuantitatif digunakan untuk menganalisa data dengan cara mendeskripsikan atau menggambarkan data yang terkumpul sebagaimana adanya untuk membuat kesimpulan yang umum atau generalisasi. Hasil penelitian menggunakan tes diagnostik Two Tier Multiple Choice pada materi metabolisme menghasilkan persentase pemahaman konsep siswa secara keseluruhan pada materi metabolisme dengan dua belas konsep yang diujikan menghasilkan rata-rata pemahaman dengan kategori memahami konsep sebesar 33,95%, sedangkan untuk kategori miskonsepsi sebesar 21,99%, dan kateori tidak paham sebesar 7,95%. Penyebab miskonsepsi yang terjadi karena kemampuan kognitif siswa dalam memahami materi metabolisme yang rendah memicu terjadinya ketidaksesuaian konsep dengan konsep dari ahli. Selain itu prakonsepsi yang telah dimiliki oleh siswa sebelum mempelajarai materi juga mempengaruhi apabila prakonsepsi yang tidak sejalan dengan guru.
Uncontrolled Keywords: misconceptions, metabolism material, Two Tier Multiple Choice. miskonsepsi, materi metabolisme, Two Tier Multiple Choice
Subjects: L Education > L Education (General)
L Education > LB Theory and practice of education
L Education > LT Textbooks
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: S.Pd. Mellyana Sari
Date Deposited: 12 Aug 2024 15:03
Last Modified: 12 Aug 2024 15:03
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/39033

Actions (login required)

View Item View Item