Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENERAPAN PERMAINAN ULAR TANGGA DALAM MATEMATIKA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK USIA 4-5 TAHUN

SEKAR LANGIT, LINTANG (2024) PENERAPAN PERMAINAN ULAR TANGGA DALAM MATEMATIKA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN KOGNITIF ANAK USIA 4-5 TAHUN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Lintang Sekar Langit_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (5MB)
[img] Text
Lintang Sekar Langit_2228200034_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Lintang Sekar Langit_2228200034_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)
[img] Text
Lintang Sekar Langit_2228200034_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)
[img] Text
Lintang Sekar Langit_2228200034_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text
Lintang Sekar Langit_22200034_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text
Lintang Sekar Langit_2228200034_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (799kB)
[img] Text
Lintang Sekar Langit_2228200034_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (8MB)
[img] Text
Lintang Sekar Langit_2228200034_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (19MB)

Abstract

The application of the mathematical ladder snake game at Bantani City Attack School is to improve the cognitive abilities of 4-5-year-olds thoroughly. By integrating the element of play into mathematics learning, the main goal is to create an interactive and enjoyable learning experience so that children can better understand the concepts of numbers and the development of counting skills. In addition, the research also aims to make a positive contribution to the design of more effective and attractive learning strategies for the critical phase of cognitive development of children of preschool age. The research method uses qualitative methods performed in children aged 4 to 5 in group A1. Data collection procedures are carried out in the form of observations, field records, interviews, and documentation. Data analysis uses data reduction, data presentation, and conclusions. From the results of the research obtained in the period of 3-5 weeks, the results have shown a very good development in the cognitive abilities of children aged 4-5 years at the AL BANTANI City Attack school through the application of mathematical ladder snake game. Although in week one or two no improvement appeared, in week three and four, there were changes that reflected the positive effects of the game intervention.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRUSDIYANI, ISTI196402281990012001
Thesis advisorFAHMI, FAHMI197908102010121001
Additional Information: Penerapan permainan ular tangga matematika di TK Bantani Kota Serang adalah meningkatkan kemampuan kognitif anak usia 4-5 tahun secara menyeluruh. Dengan mengintegrasikan unsur bermain dalam pembelajaran matematika, tujuan utama adalah menciptakan pengalaman belajar yang interaktif dan menyenangkan sehingga anak dapat dengan lebih optimal memahami konsep angka dan pengembangan kemampuan berhitung. Selain itu, penelitian ini juga bertujuan memberikan kontribusi positif terhadap desain strategi pembelajaran yang lebih efektif dan menarik untuk fase kritis perkembangan kognitif anak di usia prasekolah. Metode penelitian menggunakan metode kualitatif yang dilakukan pada anak usia 4-5 tahun di kelompok A1. Prosedur pengumpulan data dilakukan dengan cara observasi, catatan lapangan, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data menggunakan reduksi data, penyajian data, dan kesimpulan. Dari hasil penelitian diperoleh dalam periode 3-5 minggu, hasil penelitian sudah menunjukan berkembang sangat baik pada kemampuan kognitif anak usia 4-5 tahun di TK AL BANTANI Kota Serang melalui penerapan permainan ular tangga matematika. Meskipun pada minggu 1-2 belum terlihat peningkatan yang muncul, namun pada minggu ketiga dan keempat, terjadi perubahan yang mencerminkan dampak positif dari intervensi permainan tersebut.
Uncontrolled Keywords: Cognitive, Early Childhood Education, Counting Skills Kognitif, Pendidikan Anak Usia Dini, Kemampuan Berhitung
Subjects: L Education > L Education (General)
N Fine Arts > NE Print media
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs Lintang Sekar Langit
Date Deposited: 26 Jul 2024 10:24
Last Modified: 20 Aug 2024 09:32
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/39011

Actions (login required)

View Item View Item