Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

ANALISIS MEDIA SCRATCH BERBASIS METODE PEMBELAJARAN STEM PADA ANAK USIA 7-8 TAHUN DI EDUCOURSE.ID

Bintan Karomah, Salsa (2024) ANALISIS MEDIA SCRATCH BERBASIS METODE PEMBELAJARAN STEM PADA ANAK USIA 7-8 TAHUN DI EDUCOURSE.ID. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Salsa Bintan Karomah_2228200062_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (791kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Salsa Bintan Karomah_2228200062_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (180kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Salsa Bintan Karomah_2228200062_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (553kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Salsa Bintan Karomah_2228200062_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (17kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Salsa Bintan Karomah_2228200062_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (135kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Salsa Bintan Karomah_2228200062_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Salsa Bintan Karomah_2228200062_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (827kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Salsa Bintan Karomah_2228200062_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (6MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Salsa Bintan Karomah_2228200062_FULLTEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

This research aims to analyze the use of Scratch media based on STEM learning methods in children aged 7-8 years on the Educourse.id platform. Scratch, as a visual programming language developed by MIT Media Lab, has proven effective in introducing children to basic programming and logic concepts. The STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) learning method aims to integrate science and technology in a comprehensive and interactive learning process. This research involves a learning process that uses Scratch to support the development of STEM skills in early childhood. The method used is descriptive qualitative with a sample of children using the Educourse.id platform, through interviews, participant observation and documentation analysis. The research results show that the use of Scratch has a positive impact on the understanding, interest, motivation and skill development of children aged 7-8 years. Children show significant progress in skills increasing understanding of basic concepts of programming techniques, creativity, systematic thinking, collaborative work, and problem solving as seen from their enthusiasm in completing assignments and projects. The integration of Scratch in the STEM curriculum on the Educourse.id platform creates an interactive and flexible learning environment. However, there are several challenges faced, device access, internet connection, gaps in student abilities, and lack of teacher skills. This research provides insight into Scratch media in the context of STEM learning and can be a basis for developing curricula and more effective learning methods for children at an early age. This research also emphasizes the importance of integrating technology in basic education to prepare future generations for the digital era.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorRosidah, Laily198005232006042041
Thesis advisorMaryani, Kristiana198103152014042001
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis penggunaan media Scratch berbasis metode pembelajaran STEM pada anak usia 7-8 tahun di platform Educourse.id. Scratch, sebagai bahasa pemrograman visual yang dikembangkan oleh MIT Media Lab, telah terbukti efektif dalam memperkenalkan konsep-konsep dasar pemrograman dan logika kepada anak-anak. Metode pembelajaran STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) bertujuan untuk mengintegrasikan ilmu pengetahuan dan teknologi dalam proses pembelajaran secara menyeluruh dan interaktif. Penelitian ini melibatkan proses pembelajaran yang menggunakan Scratch untuk mendukung perkembangan keterampilan STEM anak usia dini. Metode yang digunakan adalah kualitatif deskriptif dengan sampel anak-anak pengguna platform Educourse.id, melalui wawancara, observasi partisipan, dan analisis dokumentasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penggunaan Scratch berdampak positif terhadap pemahaman, minat, motivasi, dan pengembangan keterampilan anak-anak usia 7-8 tahun. Anak-anak menunjukkan kemajuan yang signifikan dalam keterampilan meningkatkan pemahaman mengenai konsep dasar teknik pemograman, kreativitas, pemikiran sitematis, kerja kolaboratif, dan pemecahan masalah terlihat dari antusiasme mereka dalam menyelesaikan tugas dan proyek. Integrasi Scratch dalam kurikulum STEM di platform Educourse.id menciptakan lingkungan belajar yang interaktif dan fleksibel. Namun, ada beberapa tantangan yang dihadapi, akses perangkat, koneksi internet, kesenjangan kemampuan siswa, dan kurangnya keterampilan pengajar. Penelitian ini memberikan wawasan tentang media Scratch dalam konteks pembelajaran STEM dan dapat menjadi dasar bagi pengembangan kurikulum serta metode pembelajaran yang lebih efektif untuk anak-anak di usia dini. Penelitian ini juga menekankan pentingnya mengintegrasikan teknologi dalam pendidikan dasar guna mempersiapkan generasi mendatang menghadapi era digital.
Uncontrolled Keywords: Scratch, STEM Learning, Children Aged 7-8 Years, Interest and Motivation to Learn, Cognitive and Creative Skills. Scratch, Pembelajaran STEM, Anak Usia 7-8 Tahun, Minat dan Motivasi Belajar, Keterampilan Kognitif dan Kreatif.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Salsa Bintan Karomah
Date Deposited: 27 Jul 2024 14:58
Last Modified: 27 Jul 2024 14:58
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38916

Actions (login required)

View Item View Item