Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH KEGIATAN FISIK MOTORIK DENGAN MENGGUNAKAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF PAPAN TITIAN TERHADAP KESEIMBANGAN DIRI ANAK USIA 4-5 TAHUN

Nurlaela, Indah (2024) PENGARUH KEGIATAN FISIK MOTORIK DENGAN MENGGUNAKAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF PAPAN TITIAN TERHADAP KESEIMBANGAN DIRI ANAK USIA 4-5 TAHUN. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Indah Nurlaela_2228170069_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Indah Nurlaela_2228170069_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (667kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Indah Nurlaela_2228170069_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (272kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Indah Nurlaela_2228170069_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (361kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Indah Nurlaela_2228170069_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (245kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Indah Nurlaela_2228170069_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (63kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Indah Nurlaela_2228170069_Reff.pdf
Restricted to Registered users only

Download (98kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Indah Nurlaela_2228170069_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Indah Nurlaela_2228170069_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Abstract

At the age of 4-5 years is a period that has great potential to train and develop a child's balance. The aim of this research was to determine the effect of physical motor activities using an educational catwalk game on the self-balance of children aged 4-5 years. This research method uses quasi experimental research, where there is a control class and an experimental class. This research used students at Handayani Kindergarten 1, Munjul village, Munjul sub-district, Pandeglang-Banten district. The method used in this research is quasi-experimental research with a non-equivalent control group design with a sample of 30 children, 15 students as the experimental group and 15 students as the control class. The instrument used in this research was an observation guide with data analysis using SPSS 29. The results of the study showed that the average physical motor activity using the educational catwalk game tool on the self-balance of children in the experimental group during the pretest was 38.47 and for the control group the average -the average is 40.33. Meanwhile, the posttest results in the experimental group averaged 42.93 and the average in the control group was 40.73. The difference for the experimental group was 4.46% and for the control group was 0.3%. This shows that there is an influence of physical motor activities using the educational catwalk board game on the self-balance of children aged 4-5 years. So it can be concluded that physical motor activities using educational board games on children's self-balance can influence the speaking ability of children aged 4-5 years.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
UNSPECIFIEDFATIMAH, ATIN197903082006042001
UNSPECIFIEDATIKAH, CUCU196612271992032001
Additional Information: Pada usia 4-5 tahun adalah masa yang sangat berpotensi untuk melatih dan mengembangkan keseimbangan gerak anak. Tujuan dalam penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh kegiatan fisik motorik dengan menggunakan alat permainan edukatif papan titian terhadap keseimbangan diri anak usia 4-5 tahun. Metode penelitian ini menggunakan penelitian quasi experiment, dimana terdapat kelas kontrol dan kelas eksperimen. Penelitian ini menggunakan peserta didik di TK Handayani 1 desa munjul kecamatan munjul kabupaten pandeglang-banten. Metode yang digunakan dalam penelitian ini yaitu penelitian quasi eksperimen dengan desain non-equivalent control group design dengan sampel 30 anak, sebanyak 15 peserta didik sebagai kelompok eksperimen dan 15 peserta didik sebagai kelas kontrol. Instrument yang digunakan dalam penelitian ini berupa pedoman observasi dengan analisis data menggunakan SPSS 29. Hasil penelitian menunjukkan bahwa rata-rata kegiatan fisik motorik dengan menggunakan alat permainan edukatif papan titian terhadap keseimbangan diri anak kelompok eksperimen saat pretest sebesar 38,47 dan untuk kelompok kontrol rata-ratanya sebesar 40,33. Sementara itu hasil posttest pada kelompok eksperimen rata-ratanya sebesar 42,93 dan kelompok kontrol rata-ratanya menjadi 40,73. Selisih untuk kelompok eksperimen sebesar 4,46% dan untuk kelompok kontrol sebesar 0,3%. hal ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh kegiatan fisik motorik dengan menggunakan alat permainan edukatif papan titian terhadap keseimbangan diri anak usia 4-5 tahun. Maka dapat disimpulkan bahwa kegiatan fisik motorik dengan menggunakan alat permainan edukatif papan titian terhadap keseimbangan diri anak dapat mempengaruhi kemampuan berbicara anak usia 4-5 tahun.
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86202-Jurusan Pendidikan Guru PAUD
Depositing User: Mrs Indah Nurlaela
Date Deposited: 19 Jul 2024 10:09
Last Modified: 19 Jul 2024 10:09
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38855

Actions (login required)

View Item View Item