Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGELOLAAN KELAS BERBASIS MODERASI BERAGAMA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA DAN BUDI PEKERTI DI KELAS IC SD MARDI YUANA SERANG

VERONIKA SIAHAAN, ANGGEL (2024) PENGELOLAAN KELAS BERBASIS MODERASI BERAGAMA PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA DAN BUDI PEKERTI DI KELAS IC SD MARDI YUANA SERANG. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (SKRIPSI)
Anggel Veronika Siahaan_2227200064_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (838kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Anggel Veronika Siahaan_2227200064_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (222kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Anggel Veronika Siahaan_2227200064_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (84kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Anggel Veronika Siahaan_2227200064_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (140kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Anggel Veronika Siahaan_2227200064_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (41kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Anggel Veronika Siahaan_2227200064_06.pdf
Restricted to Registered users only

Download (80kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Anggel Veronika Siahaan_2227200064_Ref.pdf
Restricted to Registered users only

Download (148kB)
[img] Text (SKRIPSI)
Anggel Veronika Siahaan_2227200064_Lamp.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Anggel Veronika Siahaan_2227200064_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (10MB)
[img] Text (SKRIPSI)
Anggel Veronika Siahaan_2227200064_Fulltext.pdf
Restricted to Registered users only

Download (4MB)

Abstract

This study aims to determine how classroom management based on religious moderation in Religious Education and Budi Pekerti subjects in class IC SD Mardi Yuana Serang. The research method used is qualitative with descriptive research type. The informants in this study were the principal, religion teacher, and IC class students. Data obtained through interviews, observation, documentation. The results of this study indicate that SD Mardi Yuana Serang conducted a needs analysis before the implementation of religious moderation-based classroom management. In its implementation, the teacher adjusts diversity in the classroom, namely prayers performed by each child according to their religion, followed by checking the attendance of students. Learning general religious subject matter supported by learning media, then discussions by distributing groups that are divided randomly so that children are involved in discussions with all friends without choosing. This process can be seen from the results of the written test as well as observations made.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorHIDAYAT, SHOLEH195805091984031003
Thesis advisorDAMANHURI, DAMANHURI198203032006041004
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengelolaan kelas berbasis moderasi beragama pada mata pelajaran Pendidikan Agama dan Budi Pekerti di kelas IC SD Mardi Yuana Serang. Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif dengan jenis penelitian deskriptif. Informan dalam penelitian ini adalah kepala sekolah, guru agama, dan peserta didik kelas IC. Data diperoleh melalui wawancara, observasi, dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa SD Mardi Yuana Serang melakukan analisis kebutuhan sebelum diadakannya pengelolaan kelas berbasis moderasi beragama. Dalam pelaksanaannya, guru menyesuaikan keberagaman di dalam kelas, yaitu doa yang dilakukan oleh masing-masing anak sesuai agama yang dianut, disambung dengan pengecekan kehadiran peserta didik. Pembelajaran materi pelajaran agama secara umum yang didukung oleh media pembelajaran, lalu diskusi dengan membagikan kelompok yang dibagi secara acak supaya anak terlibat diskusi dengan semua teman tanpa memilih-milih. Proses ini terlihat dari hasil ujian tulis juga observasi yang dilakukan bahwa peserta didik menjadi lebih menghargai perbedaan teman-temannya.
Uncontrolled Keywords: Diversity; Classroom Management; Religious Moderation Keberagaman; Pengelolaan Kelas; Moderasi Beragama
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 86206-Jurusan Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Depositing User: Enjel Anggel Veronika Siahaan
Date Deposited: 10 Aug 2024 10:15
Last Modified: 10 Aug 2024 10:15
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38744

Actions (login required)

View Item View Item