Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

KAMPANYE DIGITAL PADA MEDIA SOSIAL (Studi Netnography Penggunaan Hastag #1hari1kebaikan Pada Konten Akun Instagram @ddvolunteer)

Puspita Sari, Dewi (2024) KAMPANYE DIGITAL PADA MEDIA SOSIAL (Studi Netnography Penggunaan Hastag #1hari1kebaikan Pada Konten Akun Instagram @ddvolunteer). S1 thesis, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa.

[img] Text
DEWI PUSPITA SARI_6662200026_FULL TEXT.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB) | Request a copy
[img] Text
DEWI PUSPITA SARI_6662200026_CP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (340kB) | Request a copy
[img] Text
DEWI PUSPITA SARI_6662200026_02.pdf
Restricted to Registered users only

Download (450kB) | Request a copy
[img] Text
DEWI PUSPITA SARI_6662200026_03.pdf
Restricted to Registered users only

Download (424kB) | Request a copy
[img] Text
DEWI PUSPITA SARI_6662200026_04.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy
[img] Text
DEWI PUSPITA SARI_6662200026_05.pdf
Restricted to Registered users only

Download (167kB) | Request a copy
[img] Text
DEWI PUSPITA SARI_6662200026_REF.pdf
Restricted to Registered users only

Download (393kB) | Request a copy
[img] Text
DEWI PUSPITA SARI_6662200026_LAMP.pdf
Restricted to Registered users only

Download (523kB) | Request a copy
[img] Text
DEWI PUSPITA SARI_6662200026_01.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB) | Request a copy

Abstract

Social media can be used to carry out digital campaigns. One example of a social movement on social media is the #1hari1kebaikan movement. It is important to research the #1hari1kebaikan digital campaign because it is to find out how the digital campaign process works on social media, especially Instagram. It is certainly hoped that this movement will provide awareness for the community to imitate and emulate. This research aims to find out the meaning of the #1hari1kebaikan movement, how virtual interactions occur on the Instagram account @ddvolunteer, and how digital campaigns are carried out via Instagram. This research uses a qualitative approach with netnography methods which examines the #1hari1kebaikan movement on the @ddvolunteer account. The research was conducted in the period 2023-2024 with an analysis unit of 5 types of content with different themes found on the @ddvolunteer account for the period January – December 2023. This research uses Participatory Media Culture Theory. The research results show that the #1hari1kebaikan movement campaign on Instagram takes the form of content that is inspirational, informative and interactive. The form of virtual interaction on the @ddvolunteer account is formed in content displayed in visual form in the form of photos or videos, then followers' responses are seen in the form of comments given on uploaded Instagram content. The digital campaign process on the @ddvolunteer account goes through three stages, namely the program qualification process, based on activities carried out in the field, and the results of these two stages will appear as digital campaign content via the @ddvolunteer Instagram account.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorAsri Praceka, Puspita19840713200812202
Thesis advisorArdiansyah, Atih198706122020121010
Additional Information: Media sosial bisa digunakan untuk melakukan kampanye digital. Salah satu contoh gerakan sosial dalam media sosial ini adalah gerakan #1hari1kebaikan.Penelitian mengenai kampanye digital #1hari1kebakan ini penting untuk diteliti karena untuk mengetahui bagaimana proses kampanye digital dalam media sosial khususnya Instagram. Gerakan ini tentunya diharapkan bisa memberikan kesadaran untuk ditiru dan dicontoh oleh masyarakat. penelitian ini bertujuan untuk mengetahui makna gerakan #1hari1kebaikan, bagaimana interaksi virtual yang terjadi dalam akun Instagram @ddvolunteer, dan bagaimana kampanye digital yang dilakukan melalui Instagram. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode netnografi yang meneliti mengenai gerakan #1hari1kebaikan pada akun @ddvolunteer. Penelitian dilakukan pada kurun waktu 2023-2024 dengan unit analisis sebanyak 5 jenis konten dengan tema yang berbeda yang terdapat pada akun @ddvolunteer periode Januari – Desember 2023. Penelitian ini menggunakan Teori Participatory Media Culture. Hasil penelitian menunjukan kampanye gerakan #1hari1kebaikan di Instagram berbentuk konten yang bersifat Inspiratif, Informatif, dan Interaktif. Bentuk interaksi virtual pada akun @ddvolunteer terbentuk dalam konten yang ditampilkan dalam bentuk visual berupa foto ataupun video, kemudian respon pengikut terlihat dalam bentuk komentar yang diberikan pada konten Instagram yang diunggah. Proses kampanye digital pada akun @ddvolunteer ini melalui tiga tahapan, yaitu proses kualifikasi program, berdasarkan kegiatan yang dilakukan dilapangan, dan hasil dari kedua tahapan tersebut akan muncul sebagai konten kampanye digital melalui akaun Instagram @ddvolunteer.
Uncontrolled Keywords: Instagram, #1day1kindness, Digital Campaign, Netnography Instagram, #1hari1kebaikan, Kampanye Digital, Netnografi
Subjects: Communication > Communication (General)
Divisions: 06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > 70201-Program Studi Ilmu Komunikasi
06-Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik
Depositing User: Dewi Puspita Sari
Date Deposited: 27 Jul 2024 12:50
Last Modified: 27 Jul 2024 12:50
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/38721

Actions (login required)

View Item View Item