Search for collections on EPrints Repository UNTIRTA

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CHILDREN LEARNING IN SCIENCE (CLIS) TERHADAP RANAH AFEKTIF SISWA KELAS VII SMP YPKS CILEGON PADA KONSEP EKOSISTEM

Fajarwati, Indah (2017) PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CHILDREN LEARNING IN SCIENCE (CLIS) TERHADAP RANAH AFEKTIF SISWA KELAS VII SMP YPKS CILEGON PADA KONSEP EKOSISTEM. S1 thesis, UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA.

[img] Text (Skripsi)
PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN CHILDREN LEARNING IN SCIENCE (CLIS) TERHADAP RANAH AFEKTIF SISWA KELA.PDF
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Abstract

This study aims to determine whether there is influence of the use of learning model of Children Learning InSecience (CLIS) to the affective domain of students of grade VII SMP YPKS cilegon on the concept of ecosystem. The method used is experimental quesi with Randomized Control Group Only research design. This research was conducted at SMP YPKS Cilegon class VII semester 2 academic year 2016/2017. The research population is all students of class VII SMP YPKS Cilegon. The research sample is VII H as experimental class and VII G as control class determined by rendem sampling technique. The result of data analysis using t test with 95% confidence level. This shows that there is a difference between the experimental class and the control class. The affective average score of the students was based on observation sheet values in the experimental class of 80.85 with very good category and 71.5 in the control category with good category. The average value based on the anket in the 82 experimental class is very good and the control class is 75.1 with good category. The conclusion that the use model of Children Learning InSecience (CLIS) positively affects the affective domain on the concept of ecosystem in SMP YPKS Cilegon.

Item Type: Thesis (S1)
Contributors:
ContributionContributorsNIP/NIM
Thesis advisorA.Syachruroji, A.SyachrurojiUNSPECIFIED
Thesis advisorRahman, AdityaUNSPECIFIED
Additional Information: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui ada tidaknya pengaruh penggunaan model pembelajaran Children Learning In Secience (CLIS) terhadap ranah afektif siswa siswa kelas VII SMP YPKS cilegon pada konsep ekosistem. Metode yang digunakan adalah quesi eksperimen dengan desain penelitian Randomized Control Group Only. Penelitian ini dilaksanakan di SMP YPKS Cilegon kelas VII semester 2 tahun ajaran 2016/2017. Populasi penelitian yaitu seluruh siswa kelas VII SMP YPKS Cilegon. Sampel penelitian yaitu VII H sebagai kelas eksperimen dan VII G sebagai kelas kontrol yang ditentukan dengan teknik rendem sampling. Hasil analisis data menggunakan uji t dengan taraf kepercayaan 95%. Hal ini menunjukan terdapat perbedaan antara kelas eksperimen dan kelas kontrol. Nilai rata-rata afektif siswa berdasarkan nilai lembar observasi pada kelas eksperimen 80,85 dengan kategori sangat baik dan pada kelas kontrol 71,5 dengan kategori baik. Nilai rata-rata berdasarkan anket pada kelas eksperimen 82 dengan kategori baik sekali dan pada kelas kontrol 75,1 dengan kategori baik. Kesimpulannya bahwa penggunaan model pembelajaran Children Learning In Secience (CLIS) berpengaruh positif terhadap ranah afektif pada konsep ekosistem di SMP YPKS Cilegon.
Subjects: L Education > L Education (General)
Divisions: 02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan
02-Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan > 84205-Jurusan Pendidikan Biologi
Depositing User: Admin Eprints Untirta
Date Deposited: 27 Oct 2021 04:11
Last Modified: 27 Oct 2021 04:11
URI: http://eprints.untirta.ac.id/id/eprint/3840

Actions (login required)

View Item View Item